Article Image
ej göra sullkomligt tillfyllest. Dessa mez del heta kontroller, återställande af ffyldigheten att wara försedd med pass för en hwar, som lemnar landet, eller om man icke förmår sig härtill, åtminstone förbud att afresa med emigrantfartyg, utan presterskaps och tommunalmyndigheters intyg att ntwandrarne äro förhins drade att tomma undan, men det är åtminstone en liten inskränkning i den öfwer höfwan lössläppta rymningsfriheten. Cmellertid funna wi icke inse, att någon synnerligen stor swårighet föreligger att åter införa passskyldigheten för till utlans det afresande, rå pass ej fordras mid an: somsten till eller wid resor inom landet. Swårigheten skulle egentligen ligga i den täta jamfärdseln med Danmark, men äfwen i detta fall torde wäl medel utfinnas att wäsendtligt minska obehaget för Stå nes innebyggare, fom deraf mest skulle träffas. — En moderi rörelsemaskin. 3 dessa dagar har hela werlden gripits af en wiss yrsel. Man har ueml. uppfunnit en ny och snabb rörelsemaskin, genom hwilken en person lan hastigt ila från det ena stället till det andra. Denna maskin fal: las velociped (snabbfot) och beftår af twen: ne sinsemellan förenade hjul, det ena bat: om tet andra, mellan hwilka en person sitter och genom trampning sätter hjulen i rörelse, så att de rulla framåt. Detta slags velocipeder åro dock swåra att sköta, hwarför man tillagt ännu ett hjul, få att främst står ett hjul oc) derbakom twå i bredd, mellan hwilka den ftiyrande perfor nen sitter. Alldenstund maskinen antages ligen snart blir allmänt införd äfwen här i Swerige och icke fordrar några jynners liga swårigheter wid tillwerfningen, wilja wi härmed fästa derpå de metfaniffa arbetarnes uppmärksamhet, såsom möjligen kunnande gifwa tillfälle till sysselsättning under en ingalunda på arbete rik tid. J ett bref från Paris skrifwes neml.: En war, fom under de sista månar derna besölt Paris, måste ha bemärkt det ftora antal af velocipeder, fom ila fram och tillbaka, isynnerhet om aftnarne; emel: lertid är det antal, fom man nu fer Bwarje afton på Elyseiska Fälten, få stort, att en ny poliskungörelse ålägger de färdans de, att förse fig med hwar sin kykta, till förekommande af sammanstötning. Enligt anstäld undersölning har man funnit, att den färdande kan på en god wäg, der stigningarne och sän kningarne ick äro mycket större än på en jernwäg, får lunda på en velociped rulla från 240 till 300 tusen fot om dagen, och detta under flera dagar å rad utan fynnerlig trötthet, om den färdande är en stark karl. Mycket beror lilwäl af, om maskinen är omforgås fullt tillwerkad efter ide. Der wägen är backig, är maskinen mycket swårskött. De bälta velocipederna kosta i Franlrike oms kring 225 rdr, men lunna utan twifwel framdeles tillwerlas för wida dilligare pris. Eftersom det en dag kan bli af stort intresse att känna namnet på velocipedeas uppfinnare, må nämnas, det pålitliga aft stycken finnas, hwilta wisa, att Nicephorns Niepce, en af fotografiens första upptäckare, skref från Frankrile till sin broder, som då bodde i Hammersmith, att han uppfunnit maskinen. De bref, i hwilka han härom underrättar fin broder, fins nad ännu. Alldenstund någon patenträtt här ide . 2m22

8 januari 1869, sida 3

Thumbnail