Article Image
En ny ångflygmaskin. Det har hittills förblifwit en oupps fylld önskan hos menniskorna, att, likt fåglarna, kunna röra sig genom luften, ehuru mångfaldiga försök hafwa gjorts i den wägen, allt sedan den fabelaktige Jtarus, hwilfen, enligt hwad mythen på står, med wingar af wax flydde ur sitt fängelse, men fom solen för nära, få att wingarne smålte oc) han störtade till jorden, wid hwilken det derföre har ans setts att menniskoslägtet bör hälla fia. Den nutida luftballongen har hittills warit den enda reela winsten på detta område; men den är ännu alltid ett myc: tet ofullfomliat werktyg, emedan den helt och hållet öfwerlemnar luftseglaren till en lekboll för windarne. Redan länge hafwa djerfwa uppfinnare umgåtts med förflaget att fätta flygmar skiner i rörelse medelst ångkraften, och helt uyligen har en ingeniör wid namn Kaufmann i skottska staden Glasgow för färdigat en maskin, öfwer hwilken oms römet af sakkunniga lyder få gynnsamt, att wi icke wilja undanhålla wåra läsare en bestrifning på denna intressanta och, embetstid haft utt ransdta. om alt tet sagda besannar fig, utomor ventligt anwändbara maskin. En ansedd engelsk, teknisk tidning bes rättar följande om den Kaufmannsta flyg-, fims och ång-maskinen; ty denna mekanism skall wara anwändbar till alla dessa trenne funktioner, i luften, i watt net och på jorden: Kaufmannska maskinen är hufmudfatkligen bestämd att flyaa, men den fon äfwen på utlagda skenor gå fom ett lokomotiv, eler på wanliga wägar fom en wagn, eller oc flyta på wattnet fom ett roddfartyg, allt genom anwändande af ångkraften. Maskinens dimensioner äro: hela längren 12 fot, största diametern 5 fot I tum, böjden i midten 4 fot 6 tum, hwardera wingens längd 35 fot och densammas yt-innehåll 221 qvadratfot; maskinens hela wigt är 7,000 skåälpund ech dess styrka beräknad till 50 hästkrafter. Henna maskin skall på landswäg funna draga trenne wagnar med 12 passagerare, med en snabbhet af 38 engelska mil i timmen, och detta under hwarje mäderielsförhällande, med undantag af den starkaste storm. Denna stora maskin är tock, mål till anmärtandes, ännu endast projekterad; uppfinnaren har hittille blott utfört och försökt en mindre maskin om 1 hästkraft och wänante 42 skälpnnd i sin helhet, men hwilten wisar den escillerante och derjemte skrufartave rörelse, fom uppfinnaren förstått aifwa densamma för att funna naturligt efterhärma fåglarnas flyat. Den ånamaskin, fom drifwer rörelfeapparaten, består af birett werkande ångar cylinder, hwilken metelst cv kolf, i lik: het med wanliga ångmaskiner, öfwerför den motoriska werkan På en balans, med hwilken wingarne och bjulen äro fatta i förbindelse. Wid vet sernast i Glasgow anställta försöket, vå många tekniker och maskinbyagare närworo, wisade mas stinen få fin starka s:iakraft, att den måste nedtyngas med en mängd wigter, på det den ide stulle flyga bort. Wid ett ångs tryck af tio atmesferer på tolfwen ute wecklade maskinen en fåran kraft, att man bade stor möda att hålla den wid jorden. Wingslagens antal fan stegras till 1,500 i minuten, få att maskinen i hastighet täflar med ten snabbaste fågels flygt. Sedan den länge warit i gåna, wisade sig maskinrelarne wid företagen Defigtning wara fullkomligt oskadade. Efter ett så lyckligt resultat har Kaufs mann fattat beslutet att bygga en mastin SS PR Oc PP Ak 6. hh Cana Att Kor IMAN . smör

29 maj 1868, sida 4

Thumbnail