dikan hölls af kyrkans stiftare, pastor Beskow. Kyrkan, fom är nästan qvar dratformig och saknar torn, har tre rar der fönster öfwer hwarandra på norra och södra sidorna samt å fasaden stora fönster, alla infattade i fina jernbågar. Den är luftig och ljus, oaktadt ven ligger inklämd mellan de på tre sidor emgifwande byaanarerna. Kyrkons hwalf är af trä, och i def midt finnes en glass kupol, genom hwilken ytterligare ljug inströmmar. Tjugu smäckra, gjutna ijerne pelare nppbära twenne rader läktare öfwer hwarandra, löpande rundt omkring kyrkan, med beqwäma trappor och flera utgångar. Kyrkan är enkelt or: nerad i hwitt och de fristående bänkarne, bwilka i sjelfwa kyrkan äro placerare i en halfcirkel med mellanrum, få att aångarne sammanlöpa mot altaret liksom radierna i en cirkel, äro försedda med ryggstöd, ändamålsenliga samt enkelt målade i mörkgult. Från denna läfe tare fom ligger midt emot stora ingången, framspringer predikftolen, enkelt målad i Mwvitt och utan alla förgHUnins gar samt bilthuggerier, något utanför läktaren få att prerikanten synes från alla delar af kyrkan. J akustiskt hänseende lemnar det nya templet intet öfrigt att önska, ty den swagaste stämma förnimmes kring hela tyrkan, som wid aftonsångsgudstjensterna under den mörka årstiden upplyses af en mängd gaslå por. Kyrkan är äfwen försetd med wärmeledning. — Om winterpostföringen öfwer ålands haf meddelas i ett bref till N. D. AA från Grisslehamn följande: De bär ännu qwarliggante finska besättningarne ba få port fom dagligen gjort I fruktlösa försök att komma öfwer hafwet. dLiwen sådana omständigheter, fom redan från början ingäfwo föga förhoppning om framgång, ba ide afskräckt dem att företaga den wådliga färden. MNyårsddas gen t. ex. tyckes omständigheterna mera gynnande, och tidiat på morgonen rus ; stade fig omkring 40 båtar till affärr. För dem, fom äro främmande för dylika tilldragelser, är det ett eget skådespel att je en sådan mängd af mindre fartofter, dragna och åtföljda af öfwer 200 mens niskor, den ene efter den andra, ex fall wintermorgon tåga ut på den frusna mågen öfwer det oöftwerffådliaa isfä tet emot den osedda ftranven. Wid tanken på alla de faror de funna möta under den wådliga färden fan man ide undgå itt följa vem med oroliga blidar och rädda aningar. Af re båtar, fom ny: I irsmorgonen afgingo härifrån, återfoms no de flesta wid middagstiden. Sedan de lemnat den fastare isen, fom på en jalf mils afstånd härifrån till oc) med vär att föra, tommo re in i en blåis om, förd af en start strömsättning, dref em sydwart och ifrån deras rätta kosa. Denna is blef dem omöjlig att genomryta. Efter mörosamma ansträngninar lyckades de rod slutligen åter fomna till den fasta isen, på hwilken båarne uppdrogos, och det uttröttade folet fåg ingen annan utwäg än att, nä ra för åttonde eller nionde gången, bända tillbaka mot den swenska stranden. kio stycken båtar, af hwilka twå mede örde swenska poster, hade dock fått ett itet försprång framför de öfriga och ogo en annan riktning och kommo till n ränna i isen hwarigenom de hoppas