Sedan herr Siljeström följdriktigt intagit, att efter som upplysningen bör wara till för alla och alla deraf böra tunna komma i åtnjutante, få bör folks skolan bilda barnet för de högre ffolor:na, wara en bottenskola för desamma, antager han likwäl en mot folkskolan eller hwad han mill falla fommunalffolan swarande afdelning af de så kallade elementar-ffolorna, hwilka han anfer ftar ten ffall hålla. Hwartill denna halfhet? Hwartill ten: na motsägelse? För att gynna te så kallade bättre klasserna i samhället? Hafwa de mera rätt till, mera rätts wisa anspråk på, att staten stall bekosta särskildt eller bättre underwisning på deras afföra un det öfriga fattigare folfet? j Twärtom! den, fom mill hafwa mera underwisning åt fin afkomma än ten, fom staten, vet stora samhället, lemnar alla fina barn, får och bör bekosta den: samma fjelf. Hwartill skulle dessa dubbla skolor, kommunalskolan och de lägre klasserna eller afdelningarna i elementarsffolorna tjena? Endaft till att redan från barndomen uppdraga en gränsskillnad mellan alla Sweriges till lika rätt förda barn, att hylla en fördom, fom det är upplysningens och bildningens första pligt att dräpa Sfolan bör wara en för alla den ges mensamma modern Sweriges baru, förs da i palatset eller kojan: de lägre un: derafrelningarna, mare fia stad eller på landet, böra wara den första unders wisningen lika för alla ända till tolfte eller låt wara fjortonde året; de högre afvelningarna böra wara förlagda i ftäs rerna och innefatta allmän bildning äns va till ynglingens skicklighet för de hö are lärosätena, högskolorna eller univer: siteten. Från åttonde året bör goss-och flickkkolan åtstiljas. Alla tessa skeler böra, om man fäster sig wid namn, heta foltskolor; de böra underhållas af hela folket och wara för hela follet, fattig som rik, hög som låg eller ringa, och utan alla afgifter för den enskildte, att endast anlagen böra kunna bestämma, huru länge enhwar will fortsätta med sin skolgång. Detta hindrar icke, att underhållet af skola och lärare kan utgå på sätt som bittills, ter rår finnes, men eljest lär staten träda emellan, och hwarje afdelning af skolan bör till underwisningens widd od) lärarnes aflöning wara lika lottad med motswarande afdelningar öf: wer hela landet. Wi böra endast haf: wa follskolan med sin högsta afdelning, högskolan eller universitetet. De, hwilka såsom män skola tillböra samma samhälle, lyda samma lagar, fira mid fira offra lif och blod för samma fosterland, böra såsom pojkar och barn i samma skola sida mid sida inhemta de läror, hwilka skola berera dem till mers borgerlig, ärel och storsinnad mwerkfams het i lifwet, och icke böra de redan i barnaåren siällas i ett förhållande till hwarandra, fom 4 ena firan ffall föra litnöjohet, högmod och begär att förs trycka, å den andra hat, afundsjnka och afwoghet. I skolan bör den jemnlikhet och det begrepp om gemensamhet i i förs delar och det broderskap grundläggas, som är alla samhällens högsta kraft och äxdlaste färna och när de finnas höja få dana samhällen till de utmärktaste rum bland folken i det stora hela menftilig: hetens samhälle, fom mi falla werlren. Det bör ide blott, såsom författaren till nu granskare förslag, Siljeström, yttrat, wara en gemensam bottenskola för alla samhällsklassers barn, ett yttrande, som han straxt derpå motsare, då han antog en särskild underafrelning i samma äm nen af elementarskolan; det hör wara en gemensam lika inrättad skola för alla samhällets barn, wi böra blott hafwa ett slage skola, follskolan; ten börjar i byen, i staden med tillträde för allas barn och flutar med den för ynglingar gemensamma och lika öppna högskolan. Men herr Siljeström wiker för ven mer ning, fom talar mycket om folket, men när talet skall blifwa werllighet, när foltet stall åtnjuta fina rättigheter, tå är ret slut med all mening; och när man gör fia till halfhetens man, blir man äfwen motsägelsernas, och till att skygga undan för benämningen follskola det är att skygga undan benämningen folf, och hwem djerfwes dock, fom gör anspråk vå äran att beta Swensk, att förneka fig tillhöra swenska folket? Det är ret, fam utaör Sweriae det är det, fom i