äktenskapsförbindelser, grundade på häfdande efter trolofning eller under äktenska pslöfte ........ 60. trolofningar ............ 117. — Såsom känt är, har man på senare åren inom hufwudstaden och dess grannskap anwändt engelsk skiffer till taktäckning på åtskilliga byggnader, deribland gaswerket, eldqwarnen på Kungsholmen m. fl. ställen. Nyligen har ett bolag bildat sig, för att tillgodogöra swensk skiffer för samma ändamål; och har första försölet i fufmudstaden nyligen på ett tillfredsställande sätt blifwit utfördt på den för obotligt sjuka under sistlidne sommar straxt utanför Kungsholms tull uppförda större byggnad. Färgtonen på denna swenska sliffer är mer rödaktig och lärer innehålla mindre brännbara ämnen än den engelska samt åstadfommes i ganska stora dimensioner. Brottet är beläget imellan Wexiö oc) Etc sjö på bergmästaren Etenstams egor. — Nog wet man att björnjagter ganffa ofta anitällas i hufwudstaden — med den skilnad att der är det björnarne fom jaga i stället för att bli jagade; men räfjagt inom staden hör doc till fällfyntheterna, En sådan egde emellertid rum förs liven söndagsmorgon å Ladugårdslandet. Några perjoner, som gingo Lilla Hum legårdsgatan framåt, fingo höra ett häftigt hundskall i en af de närliggande träds gårdarne, och straxt derpå sågos tre ftycten hundar i full fart taga wägen in uti Humlegården. Der jagade hundarne fram och åter en god stund, och det upptäidtes att deras jagt gällde en räf, fom sprang på tre fötter. Räfwen styrde till sist tosan ut til Gröna gatan för att ben wägen fomma till fria fältet, men der möttes mickel af en mjölkarrendator, som med ett of gaf honom ett flag öfwer ryggen, och i detsamma tillkommo hundarne. Utmattad af jagten och slaget sötte mickel till en början att sätta sig till motwärn mot hundarnes angrepp, men snart dukade han under för öfwer makten och drog fin sista suck under hundarnes tänder. Det fjerde benet hade räfwen qwarlemnat i en räfsax, fom stod i trädgården der hundarne drefwo upp honom, och i hwilken trädgård rofdjuret flera gånger tillgripit åtskilliga höns. — Om arbetena fortgång på den del af denna bana fom ligger emellan Laxå station wid westra stambanan och Kriftinehamn lemnar Nerikes Allehanda föl: jande intressanta upplysningar: Denna bana är nu med undantag af endast en tredjedels mil, terrasserad. Denna tredjedels mil består hufmudfatk: ligen af berg, hwilka antagligen blifwa till fullo genomsprängda tidigt på wåren. Twå mil, från Laxå till Swartå, äro skenlagda och päfyllda med få mycket grus, att de kunna utan skada för skenor och materiel befaras med lokomotiv. Alla banwaktarstugor äro upptimrade. Sannolitt är ingen stambana ännu byggd med så mycken omtanka för trafiken. J banans plan finnas endast några få vpägöfwergångar med grindar. Deremot sinnes en mängd wägar ledda under batan till stor fördel såwäl för trafiken vå banan, fom för den på wägarne. Stigningar och krökningar äro reducerade, ned betydliga tostnader, till de minsta. ull öfwerbyggnad å wägportar och broar iv af jern. (På westra stambanan finns