Article Image
hlubben. Ungefär 1 t. 35 min. efter Act ångsariyget passerat nämnde fyr fom fapten Sundberg urpå kommandobryggan, då Wetterling upplysse honom om saripgeis hastighet samt jade henom att de ej Hade mer än on äkr. 174 timma innen de frulie hinna inloppet af siärgården, då laplen acnaf: fonmenderade jakfta, hwilken besal ning ögon blialigen åtlyddes. Medan Wetterling mar nere i mastinen, hörde han signalklodan liuda från tommandobryggan, hwarjöre han ögorllidligen sprang till konmandobryggan, då kapten möte honom och) begärde ftopp, hwillet genast sledde. Cirka 1 minut derefter hördes ett lindrigt brakande, hwaraf märkas att fartyget kommit rå grund od) kantrade det hän till styrbord, få at det ögonblidligen intog matten samt sjönk med aktern efter ett par minuter, hwarefter inträffade de i kaptenens sjöförklaring omsörmälde tilldragelser. Styrmannen Forsberg berättate: Att den 29 Nov. omkring kl. 5 på morgonen pasferades Swariklubbens fyr då Forsberg Helt stod mid roret akterut, medan rorsmannen Olsson war sysselsatt med att purra nachterhuslampan. Då fyren pejlades twärs, öfwerlemnades åter roret till rorsmannen med tillsägelse art styra S. t. O. 174 O. illls Forsberg fått efterhöra af kap:enen hwad kurs han mille giswa. Till följd häraf bigaf Forsberg fig till kaptenen fom han mötte på afterdäcket, då kaptenen nedgid från fommandobryg: gan. Kaptenen tillfrågades nu, om man slulle yra S. t. O. 171 O., hwarpå han swarade ja; att få slulle styras 1 172 timma samt derester sakta maskinen. Efter detta Yttrande nedgid faptenen under däck. Resan fortsattes efter order, och under tiden war Forsberg ett par gånger till wåders för att om möjligt få sigte på Iäskubbens fyr; winden mar laber westlig, näftan frillt, od) lusten blef mörkare före dagbrädningen, om inträffade efter kl. 6, hwarefter himlen fort: farande höll fig mört i mwefitanten, få att man äjmen till wäders hwarken kunde se fyren eler land och inga framflymtande trädtoppar. Till swar på sörste maftiniften Wetterlings fråga huruwida mar tunde i mörkret komma in slärgården, swarade Forsberg, att kapten Sundberg givit order at mastinen efter 1 1472 timmas gång från Smwarttlukbens fyr ffulle saktas (sannolikt i ändamål at! all sjös afwakta dagens inbrott). Härpå genmälde Wetterling att han hade gått med högre ångirya än wanligt Derefter yttrade styrmannen fin örmåning att ide kap:enen bestämt någat wisst ång: ryd som stulle hållas. Hwad swar masfsinister emnade härå kunde styrmannen nu icke påminna fig. Et.r detta samtal gid styrmannen åter till mä vers Jör att föfa nppiäda fyren eller landet, ma ntetdera war ynligt. Kort efter det styrmannen nedkommit oc) då han hade ämnat låta sakta mastinen, warseblef han kaptenen på fonimardobryg: gan, samt gid då fram till Honom och fade at äångfartyget måste wara för nära land, emedar styrmannen ide kunde upptäda Näskubbens fyr, illäggande att det, efter styrmanners förmenande more bäst att hålla ut babord hän från land, hwarpå kaptenen kommenderade: ÅJakta maskin oc) ropade till rorsmannen Carlson: babord hän, hwarwid styrmannen frågade kaptenen, om han siube gå ak erut och hielpa rorsmannen, hmwar: på kapitenen Jwarade: nej! styrman fon ju stanna här! Då Horsberg förmärdie att fartyget ide girade babord hän bad han kaptenen upprepa kommandot en gång, emedan F. trodde att ide rorsmannen hört första illropet från kaptenen. Denne yrnyade då kommandot, hwarwid F. tilltalade fapt att det wore bäst at: han, styrmannen, gick akterut och hjelpte roremannen, hwillet och skedde. Då styrmannen kommit iill roret, lades detta babord vän med styrm annens tillhjelp hwarwid både Carlson och Forsberg måste anmwända alla fina frafter, och) tom fartyget nu babord hän men försent, y nästan i samma ögonblid törnande fartyget. hwarwid det war stopp i maslinen. F. såg ej på tlodan, men förmodar att något öswer I 172 timme då sörflurit efter passerandet af Swar llubbens yr. Eedermera iniräfjade de händelser kaptenen i fin sjöörklaring uppgifwit. S yrmannen Horsberg sörsäkrade widare, att han tillsett att ofmanz nämnde kurs S. t. O. 174 O., blifwit styrd alltedan den sattes. Scan styrmannnen afgiswit förestående berätz telse, anförde kapten Sundberg: 7Btt han mister ligen widblef fina uppgifter i sjörörklaringen, ans gående de order han giswit styrmannen Forsberg wid nergåendet under däck, hwilka order denne dod synes haswa missförstått men att, under den id Sundberg fört befälet på ångiartyget Norr land, detta wid westlig wind plägat styra samma kurs öfver Ålands haf tom Forsberg säger fig Harz wa hållit, nemligen S. t. O. 14 O., och att då iartyget den sista resan ej gict fritt med denna kurs, kunde kapten S. ej förklara detta annorlunda än att fartyget möjligen i följd af ftröme järtning förts för nära land. Matroserna Olssons och Carlsons be: rättelser bekräfta ve delar af ofwan om: jörmälta förhållanden, hwaraf te kunde hafwa kännerom, såsom att styrmannen anbefallt att hålla S. t. D.Y, O. lurs, samf aft ban warit till wäders för att

27 december 1865, sida 3

Thumbnail