rifsdaler hngfartyget Norrlands steppsbrott. (lir AJtonbladet.) Rörande den olyckshänrelse, genom hwilken ett af ven swenska ångbåteficttans wackraste och dyrbaraste fartya nyligen gått förloradt, har nu fiöförttaring blijwit i wererbörlia orrning af: gifwen. Man inbemtar af vetta voku: ment upplyening om de närmare oms ständigheterna wid denna olycka, och wi meddela terföre bär vet hufwudsakligaste af be inför notarius publikus afgifna och sedermera beedigade uppgifterna. Befälhafwaren å fartyget, kapten CE. KA. Sunrberg, berättar förloppet sälunda: Att fartyget, wäl utrustadt och i alla afseenden wäl förjedt, afgid från Sundwall kl. 3 e. m. tisdagen den 28 sistl. Nov.. Resan fortsattes öjwer Botltenhaswet genom Lregrundsgrepen sörbi Djurstens syr, iom passerades H. 3 t. 15 m. f. m. den 29. Som winden war westlig med laber kultje oc far himmel, fortsattes rejan genom Öregrunds ssärgård och passerades Swaraklubbens fyr kl. 5 f. m., då luften fortfarande war full komligt klar, minden aftagande till nästan stiltje och ingen sjögång. Wakten lemnades då till för: ste styrmannen C. A. Forsberg, som i fyra år tjenstgjort Jåsom styrman å sartyget, med order att styra S. t. O. 172 O., (hwilket är 174 stred ostligare eller mera aflägsnande från kusten, än den wauliga kursen ifrån Smwarttlubben till Stomafkaren fom är S. t. O. 14 O.) och att sednast 1 112 timma efter Swartklubbens pasjerande, d. w. s. kl. 12 till 7 f. m., wäda fapienen, samt i rigt tillse, att den gisna kursen noggrannt styrdes. Syrmannens makt utgjordes, utom af honom, äjwen aj förste maskinisten We terling samt matroserna Clsjon oc Carlsjon. Som kopten Sundberg hela ratten wakat och ei ansåg någon fara wara för handen, ej heller hade anlednang hy a något twiswel om styrman Forsbergs papasslighet, helst denne städse på et ollanderligt sätt fött fin jyssla, gid kaptenen ned i aktersalongen för att hwila, derwid han, fom ej afklädde fig, ide somnade rikagt, utan endaf slumrade, samt uppsprang slutligen hastigt och såg genast pa klodan, men fann då tiden redan 5 mis nuter önder den, då han, enligt de till ffyrmannen gifna order, hade bort blumwa wäctt, hwadan ban genast gid upp på kommandobryggan. Yuften hade under tiden, medan kaptenen warit nere, blismit desig i horizonten, få att landet ej mar fynligt, men skogs opparne framslymtade oswan tjodan. Kap:enen anjåg då faripget wara för nära land, hwarföre order genast gafs till förste maskinisten Wenerleng att minska farten, och til rormannen malrosen Carljon, att taga babord hän, för att med sakta fart komma ut från land. Dessa order ållyddes ögonblidligen. Alldenstund fartygets läge ej med ful!lkomlig säkerhet kunde utrönas ringde kaplenen i signalklockan till maffinrummet, då Wetterling genast uppkom och på or: der stoppade massinen. Ömkring en minut derefz ter törnade fartyget, cirka kl. 6 t. 40 m. f. m. vå 3-fots-grundet Utanåläggen, 1 127 NW. från 7Skomafaren, och löpte upp på detsamma med den påföljd att fartyget krängde öjrer åt fryr: bord; och jedan wattnet rusat in genom fpygats ten och derefter in i kolboxarne, samt genom mas tercloset in i aklerjalongen, fade fartyget öfwer åt nämnda sida jå mydet, att ledstången så må ningom fom under watinet, hwillet Hade till påföljd att aktersleppet fylldes och fjönt på cirka 4 famnars djup med förskeppet till fockmasten of: man matteny:an. Wid törnandet kommenderades genast back, men då fartyget krängde allt mera, stoppade Wetterling maslinen, och genast derefter inträffade att matt: net, fom genom kolboxarne inträngde i maftinrummet, uissädte eldarne. Båtarne klargjordes och passaaerarne jemte fars tygets fruntimmerspersonal bergades i dem samt ilandsattes wid Näskubbens fyr omkring en half timma efter påstörningen. Kaptenen redogör härefter utförligt för de widtagna försöken att rärra far: tyget, hwilka dock, såsom man wet, ty wärr misslyckades, så att endast ätskilligt af fartygets lösa inwentarier kunnat bergas. Maskinisten Wetterling har för sin del berättat: Att han onsdagen den 29 Nov. El. 3 på mor: gonen emottog wakten för maffinen. Wäderleker war ganffa wader och stjernklar. Angfartyge gid då med cirka I a 10 knops hastighet. Im: tring fl. 5 passerades Swariklubbens fyr, mer dessförinnan hade ugnarne rengjorts, på det at