Den religiösa frågan. Det har lang tid varit en allmän tro, att om små barn icke lindades hårdt, så skulle de bli krokbenta och för ötrigt illa växta, och dessutom vantrifvas, men hur det är, så ha under tidens lopp sundare och menskiigare åsigler i den vägen -börjat göra sig gällande, så att man börjat inse både det skadliga och grymma i detta förfaringssätt med små barn. På samma sätt förhåller det sig med det lindningsväsende man har haft öfverallt med kristendomen, då man velat inlinda den i de bestämda dogmernas och lärosatsernas hårda och trånga lindor, för att hålla den vid makt och få den rakväxt, men det har blifvit motsatsen: kristendomen har tynat af på samma sätt, som när de lindade barnen ha skrikit sig trötta, så somna de in; i stället för att bli välväxt och vacker, har han blifvit vanställd genom skrymteri, bigotteri, och annat sådant, allt till följd af insnörningen och brist på frisk luft. Då nu erfarenheten har visat detta, så är det tid att slå in på annan väg, lossa på lindorna, aftaga tvångströjan, så att kristendomen kan få röra sig fritt och ledigt, då tror jag att den bättre både hålles vid makt och blir friskare och bättre. Ja om bibeln, särdeles nya testamentet, finge mera fritt framstå i sin enkla skönhet, så skulle den göra långt flera eröfringar, än den nu gör, då den endast fär beskådas i sin inpackade sorm. Det är väl, att tänkande och vetenskapligt bildade män vilja på allvar gå in i ordets helgedom och sjelfve med ödmjukt sinne forska; resultatet må bli hur det vill, det skall alltid bli till större välsignelee, än denna likgiltighet och förakt för bibeln och dess läror, som nu beherrska så många, emedan aldrig något intresse för bibelns läror blifvit väckt, ty det är ju på förhand afgjordt hvad och hur man skall tro, och dermed är det slut, och på det sättet går man sin verid igenom, beherrskad af den förfärliguaste likgiltighet både för Gud och religion, under det man intresserar sig för allt annat och sjunker ner i den grofva materialismens djupa dy. Men under allt detta bibehåller man denna uniforms-kristendom, som kan bäras af menniskor med hvad tänkesätt som helst. Ja uniforms-kristendom kan man kalla den som eges af tusen sinom