Article Image
IÖUE-uben IDID Sleppsöron elt litet oamns senligt fartyg liggande. Det egde mig. serligen s. t. klipperkonstrultion och gjorre anspråk på fnälljegling: men ingen fäfte dock synnerlig uppmärksamhet wid ven lilla tingesten. J dessa dagar hafwa wi dock blifwit meddelade dess widare öden å dess resor, som warit särdeles intressanta och sträck fig såwäl til norra som förra atlantiska oceanen, samt funna ej heller neta wåra läsare det nöjet att få rel deraf. Det war skonerten Hilda, omcns dast 26 swåra läster, förd af kapten Johan Hesselgren och tillhörig rådman Nils Södermark och konsul Axel Sparrman i Umeå, fom i Oktober nyssnämnda år härifrån afgid till Holland, för att sexermera derifrån afsegla till Stavanger i ända: mål att sälja fartyget, emedan det passade särdeles till frattfart med sill på Köpenhamn. J anseende till winterns inträde måste man ändra plan och afgick i ftället derifrän till Mevelhafiwet, ver tapten H. utstod swåra stormar och in: tom slutligen till Marseille i haveri. Der måste han påtosta fartyget så ansenligt, att han ej fåg någon möjlighet att kunna försälja detsamma i någon europeisk hamn. Djerfhet måste derför anlitas, i synnerhet sedan han fåfängt både i Marseille och Livorno, dit han från Marseille ajafseglat, försökt att afyttra detsamma. Wisserligen antog han i sistnämnda stad en frakt på Bristol, för att kunna någor: lunda betäcka reparationskostnaderna, men litet eller intet blef öfwer af frakten. 3 Juli månad sistl. år afgick han från Bri stol med en laft jernwägsskenor och styrde dristigt med vet lilla fartyget ut åt oceanen, med destination till Buenos Ayres. Han fullbordade resan på 82 dagar och oaftadt fartyget på kusten af södra Bra: silien war utsatt för 3 hårda pamperos Utormar), träffades det af ingen skada, utan wisade fig, litasåwäl som ett större fartyg funna uthärda hög sjögång och storm. J Buenos Ayres såldes federmera fartyget så förmånligt, att fråga lärer wara om att i Swerge bygaa fars tyg entom för att säljas der och i när heten af Platafloden. Wår driftige landgs man konsul Billbergh i Buenos Ayres stär sjelf i spetsen för företaget och Umeå lärer blifwa utgångspunkten för denna exportartitel frän Swerge. Att fartyg derute betala sig bra är ej underligt, då byggnadsmaterialet måste importeras och dagspenningen för timmermän är 4 pas tagons (— 16 rdr rut). Yyilda är det minsta swensta fartyg fom passerat oceanen. — 3 almar har bildat sig ett iprits försäljningsbolag somönskar öfwertaga ut: minuteringen och utskänkningen aj bränwin der i staden i samma goda ändamål, som ett bolag gjort det i Göteborg, nemligen att hämma dryckenskapen. — För någon tid sedan infann sig å landskansliet i Kristianstad en person, som uppgaf sig heta Nils Nicklasson från Mossaryd, och företedde twenne bewis, det ena å dödade 109 räfwar och det andra å dödade 90 räfwar, en örn och 3 hökar, för hwilka fordrades ffottpengar. Det upptäcktes att bewisen woro falska och i följd deraf utlemnades inga penningar. Efter wederbörlig anmälan hade stadsfiskalen Westman uttagit stämning å den wäldige räfjägaren till den 24 Maj; men då stämningen skulle fom: municeras honom, befanns att i Mosjaryd ingen sådan person sinnes. Afwens pyruren, fom gjort försöt att draga längtyreljen wid näfan, har warit nog för: igtig att anmäla fig under ett falskt nanm. — Lord Russell har låtit kungöra i England, att Swenska regeringen bewmilat nämnda land alla de tullnedfjättninjar å från Storbritannien införda waror, om enligt handelsfördraget mellan Swerge och Frankrite tillgodokomma fran: fa waror. — En wälklädd dam på Westerbro Köpenhamn lejde nyligen ett bybus till

10 juni 1865, sida 3

Thumbnail