Article Image
ba dit anländt ångfregatten Wladimir, kapten Kudzewoy, och ångkorvetten Gem chug, kapten Schwartz, för att, under ledning af amiral Lichacheff, taga Wfjarnick af grund; men de försfök, fom hittills gjorts, ha misslyckats. — Kanonerna samt ankare och kettingar äro kastade öfwer bord, och ett grundaående fartyg har förhyrts, för att intaga Åtffilliaa delar af ångmaskinen, fom är af 300 hästars kraft. Wsarnick är 150 fot lånat, bygdt af tri, alldeles nytt, ganska dyr: bart utrustadt samt skulle komma att tillhöra ryska Mmur-effadern. — Från Krakau skrifwes ven 17 Aug Underrättelsen om en förskräcklia olydshändelse allarmerade i går mår stad. Aj Krakfauer-3eitung berättad ven på följande sätt: Liksom årligen hade aflaten på Marie himmelfärdsdag (wår: frudagen) lockat wallfärdare från nära och fjerran till det omkring fem mil från Krakan belägna Kalvaria Zebrzdowska. En del af dem, från de wenster om Kra: fan belägna byarne, tog, fom manligt, hemwägen ej öfwer Krakau, utan walde raka wägen till Weichseln, för att wid Ezernickow gå öfwer floden. För att nu befordra så stort antal personer, som möjligt, öfwer floden på en gång, betjenade man fia ej af den wanliga, omkring 60 personer rymmande pråmen, utan af en båt, som lastade omkring 600 korez hwete. Denna bestegs nu på högra Weichselstranren af 300 personer af båda könen. Färjkarlarne, som redan woro duktigt ankomna, förmådde ej wir den inbrytande skymningen — klockan war 8 på aftonen — blifwa noa herrar öfwer den starka strömmen och ftötte, i stället för att komma till den manliga landningsplatsen, på en på denna sidan om strömmen liggande galgr, med fåran kraft, att den med menniskor fyllda båten krossades. En del sjönk med foltet, den andra delen förde strömmen med sig. Denna upphanns af den nyss lössjerta galeren, fom förde nästan alla på vensamma befintliga perfoner i säkerhet; men på den andra kunde endast en ringa del rädda fig eller dragas ur wattnet Antalet af drunknade är ännu ej med bestämdhet käudt; rykten omtala un: drade och ännu flera. — Med ingången af nästkommande December månad motser man öppnan: bet af den södra stambanan i hela dess längd mellan Jönköping och Malmö, som utgör en wägsträcka af 27 mil och fan tillryggaläggas på 7 timmar. Hela banan är då färdig att funna befaras till Stockholm, dit man från Malmö kan färdas på 271 timmar oc från Malmö till Götheborg på 12; timmar. Följande bref från en i wåra bygder wälbekant pseudonym, Göt Göksson Gök, till hans wänner i Sörmland, hwarest han tillbragt förleden winter, taga wi oss, med brefskrifwarens goda minne, fri heten aftryfa från Eskilstuna Allehanda, hwarest brefwet warit infördt, och sedan i åtskilliga af mellersta och södra Smweliges tidningar reproduceradt. Från Eskilstuna till Lappland! Refe-ffizz, mina wänner i Sörmland tillegnad, af Kärafte Bröder, Systrar och Wänner! DÅ jag fifta dagarna af förl. Mai månad, en wacker afton, hos fru Frecse, sade Er mitt tad och farwäl! togen 3 samtlige utaf mig ett löfte att fnart låta höra utaf mia och devjemte en får

24 september 1864, sida 3

Thumbnail