slera rörelser än vanliox ånafartyg; inrättningar äro viatagna bade för lufts inhemtande och rökens utdrifvande, utan all något enda mera uppstående eller ens för bomber åtkomligt parti af fartycet derföre behöfver finnas, hvarjemte fartyget äfven är fullkomligt skyddadt för äntring samt för möjliga undervatt ensbatterier. Konstruktionen. är i alla händelser sinurik och förtjenar uppmärksamhet från männens af facket sida. Vidare bar N Dagl. Alleb. af uppsinnaren emottagit nedanstående meddelande om de egenskaper och den förmåga han sjelf anser det af honom tilltänkta krigsfartyg medföra: Detua fartyg, uppfunnet och konstrueradt af undertecknad är 1854, har af mig blifvit kalladt sköldfartyg, dels till följd af dess konstruktion, och dels derföre att jag hoppas att detta fartyg skall i framtiden blifva en sköld för svenska kusten Konstruktionen har under tidens lopp blifvit af mig förbättrad och försedd med förstörelseredskap af den mest fruktansvärda beskaftenhet, så att jag kan försäkra att j denna konstruktion är den bästa af alla hittills kinda, och kunna sådana sköldfartyg icke allenast uthärda en sjöstrid efter nyaste tiders fordringar, utan äfven bese gra alla hittills uppfunna fartyg, den ryktbare Monitor härifrån ej undantagen — ty om Monitor inläte sig i strid med ett sköldfartyg af min konstruktion, är det all sannolikhet att sköldfartyget skulle blifva segrare, derföre att, för det första, är ett sådant: sköldfastyg fullkomjigt osärbart, så att älven de gröfsta styckeskott kunna derpå icke utöfva någon skada, och för det andra, är det utrustadt med förstörelsemaskiner och projektiler, som kunna genomtränga det tjokaste skeppspansar. Ett vanligt träfartyg, t. — ett linies kepp eller fregatt, kan af ett sköldfartyg bringas i sjunkande tillstånd utan att sköldsartyget behöfver lossa ett enda skutt, och man kan icke tänka: sig något medel, som träfartyget kunde med fördel använda emot sköldsartyget; — det kan ej heller äntras, ty hvarje man, som skulle våga försöket, blir ögonblickligen förderfvad. Sköldfartyget är lätt att manövrera, emedan det kan för maskinkraft röra sig i alla riktningar, verkställa flera rörelser än någon hittills känd ångbåt och bör till följd af dess skarpa vattenlinier vara mycket snabbgående, det är mu till en början konstrueradt såsom kustfartyg, föga djupgående, men konstruktionen kan tillämpas på huru, stora dimensioner som helst. Stockholm i April 1862. A. Fornander. Hr Fornander hade d 23 sist! April på gjord anhållan, erhållit företräde hos H. M. Konungen, för alt få for H M:t redogöra tör sina idter rörande det af honom uppfunna pansartartyget, och: behagade Hans Maj:t tillåta hr Fornander att få förevisa dertill hörande ritningar och modeller. GÖwarjcehanda.