Article Image
Nedansjö, 14 mil båtled från Nedansjö till westra ändon of Torpsjön famt der ifrån en ny och jemn landswäg till Bräcke antingen för hästkraft eller landsmwägglokomotiv. Kan en sådan kommunikation bära fig? Det är juft härpå, fom mången twiflar. Det bär fig ide, det bär fig ide! är den manliga inwändningen. Men wänta litet! Har ide samma inmwändning alltid blifwit gjord, såsnart fråga uppstått om någet stort, allmännyttigt företag? Låtom oss föra oss till minnes en händelse, som på denna ort torde wara känd. För ungefär 25 år sedan wäcktes förslag att anskaffa en ångbåt att gå från Stockholm till de norrländffa städerna, ty någon fådan hade tillförene på detta Håll ide funnits. Attieteckning erbjöds öfwerallt i dessa städer. Det lär sig icke, vet bär fig ide, ro: pades allmänt. YWäår ftora mängd af skutskeppare funna alltid frakta warorna för mycket billigare pris än en ångbåt; alltså kan ångbåten icke påräkna mycket waror, på fin höjd några angelägna par keter o. d. samt passagerare; aldrig kan en ångbåt här taga lofmen af ffutffepparne. Så tänkte man den tiden. En och annan, fom hade rår, tydte lifmäl, att det ffulle wara angenämt att några gånger på fommaren få befök af ett fådant underdjur fom en ångbåt samt att med densamma funna emellanåt göra en snabb och beqwäm resa till Stocholm, beslöt sig omsider för att taga några aktier; men försigtigtwis tecknade man i allmänhet helt få, på det att ränteförluften, fom ansågs gifwen, ej skulle blifma alltför kännbar. — Nåwäl, hur gick det? jo, det bar sig så, att snart nog alla wille hafwa ångbåtsaktier. Den ena nya ångbåten efter den andra tillkom. tu finnes det ide lånat ifrån ett tjog deraf, fom gå från Stockholm norrut. Många af dessa gifwa ännu 15 och nå gon till och med 20 procents utdelning: andra åter bära fig klent, hwilket, fom hwar man wet, endast härleder fig från för stor konkurrens, och denna fonfurrens torde wäl icke hafwa fin grund i något annat än att ångbåtgsaktierna tillförene gåfwe en öfwer all förwäntan stor utdelning. Men, inwänder man, ångbåtar äro något helt annat än jernwägar. Wi fråga: har ide jernwägen samma förrättning till lands fom ångbåten har till sjös, nemligen att transportera gods och menniskor? Den skillnad eger dock rum, att en ångbåt är blottställd för konkurrens, hwilket deremot ide fan blifwa händelfen med en jernwäg. Om den nu föreslagna kommunikationen i Medelpad en gång blir färdig, så lär det mäl ide falla någon in hwarken enskild man eller bolag, att mid sidan af densamma anlägga en ny för att täfla med den förra om förtjensten. Återwändom nu till hufwudfrågan: hurn skall Sundawal—Brade-tommunikationen bära sig? Den winst den med: för fan wara antingen direkt, Mvar

19 april 1862, sida 3

Thumbnail