we en säter följd af den förbättrade kommunitationen, få fan den tanken ide undgå att göra fig gällande, att, då de norra länen få deltaga i alla tostnader för anläggningen af statens jernwägar, staten äfwen bör bekosta den anläggning, som så wäsendtliat skulle bidraga till det bördiga Jemtlands förtofran. Sedan fö ora Swerige fått fina jernbanor, Öjthebora—Stockholm, Malmö—Falköping, så synes ingen brådska wara förhanden med de öfriga stambanorna söder om hufwudstaden, hwarföre det är att hop: pas, att regeringen wid nästa riksdag begär anslag för behöfliga stambanor norr om hufwudstaden, och då torde få fommunitfations-linier funna uppwisas af den nytta för landet, fom banan ifrån Sunsswall till bjertat af Jemtland. Man må betänka, att Jemtland med en areal af 435 qvadratmil — i storlek lika med de fem länen, Halmstads, Götheborgs och Bohus, Elfsborgs, Skaraborgs och Carlstads län tillsammantagna — ligger. nära nog alldeles stänge, på 18 mils afstånd, från handelns stora strätwägar — hafwen, samt att tlimatet är godt och jorden förträfflig, hwarom allt professor Miller wid landtbrufd-akademien lemnat de bästa upplysningar och witsord, få inses litt, att detta land förtjenar en stambana, en i möjligaste måtto förbättrad (förträfflig) transportwäg, wil: ken inom tort stulle bidraga till landets stigande i odling, folkmängd och wälständ. Öfwertygad att de norra länens ftyresmän underrättat regeringen om alla de oberäkneliga fördelar, fom oftanämnde kommunitationsled skulle hafwa, jYynnerligast för Jemtland, bör man wara förs wissad att ingenting urattlåtes, jom tan bidraga till den wigtiga frågans frame gång. Jnsändaren har un framlagt fin åfigt om saten; om flere eller färre dela den, tänner han ite, men illa wore om han: skulle anses sasom en motståndare till en tidsenlig lättare kommunitation emellan Sundswall och Jemtland; twertom rvätknar han sig sjelf, såsom en ifrig befordrare af densamma. —nmn. —.—