— Enligt Times har en mr 3. Chalmers widt ett förslag att förena de engelsta och franfia jernwägarne medelst en underhafsjernwäg. Hans plan går ut på att gå igenom Kanalen medelst en jernbana, som skulle läggas i jerneylindrar, utgående från en punkt på tuften twå engelska mil ostligt från Dover och omkring 7 mil westligt från Calais. Wägen skulle bli omkring 20 engelska mil lång. Djupet midt i Kanalen är 168 fot, men närmare franska och engelska kusterna blir djupet naturligtwis mycket mindre. Förslaget afser att konstruera en bubbel jernwägslinie i en fontinuerlig serie af smidda jerneylindrar, hwar och en 400 fot lång och 30 fot i diamer ter på ett eget sätt sammanfogade och fullkomligt wattentäta, hwilla skulle läg: gas utefter botten och genom obetydligt stigande tunnelar i fortsättning under strandbädden ansluta sig till jernwägarne i Frankrike och England. Stigningarne skulle ej blifwa mer än 11 fot pr mil, hwarigenom banan skulle bli nära nog horisontal. En stor ventilationåsamt en belysningsapparat skulle uppsättas i midten af banan famt äfmen ventilatover wid ändpunkterna i fall få behöfdes. Mr Chalmers föreslår att nedliggningen och sammanfogningen af cylindrarne skall börja i båda riktningarne från vens tilationsapparaten midt i kanalen. Stora jernkistor fyllda med sten och fästade wid yttre sidorna af cylindrarne skola hålla dessa hwilande på bottnen af kanalen; hwarjemte fartyg, lastade med sten och grus, skulle urstjelpa sina laddningar öfwer cylindrarne, hwarigenom öfwer dessa bildades en bank omkring 40 fot hög och 140 fot bred mid basen, och hwarigenom dessa blefwe alldeles inbäddade; tillräckligt djup för seglande fartyg funnes ändock qwar. På detta sätt tror mr Chalmers att pasfagerare skola kunna, sittande i samma wagn, tillryggalägga wägen mellan Paris och London på 7 eller 8 timmar. Hela anläggningen anjer han funna fullbordas på tre år för en totalkostnad af 12,000,000 L eller 500,000 L pr mil för dubbla linier. Han anser att trafiken skall komma att inbringa 1,300,000 L pr år eller 10 procent på det nedlagda kapitalet.