Article Image
trafiken å Hudikswalls jernwäa sistlidet år warit i gång, deraf blott 120 dagar sedan banan blef afsynad och lemnad till allmän trafik, samma bana befarits af 9,615 passagerare, oaltadt denna blott 1 mil långa bana den tiden icke stod i någon egentlig förbindelse med Hudikåwalls uppland, och å Gefle— Dala jerns wäg samma år färdades 80,579 pasfar gerare. Fellmänaden på 3 172 mil å fidorna om sistnämnde jernwäg uppgick 1852 till 114,208 personer och den folt: mängd inom Jemtland och Medelpad, fom bar eller får beröring med ifråga : warande kommunikationslev räfnades år 1859 till 93,279 personer, deraf borde följa att å Eundswalls-Bräcke-lommu. nikationsleden borde komma att föras 65,900 personer i stället för de 15,000 som högst blifwit beräknade. För en hwar, som tryckes af den swåra kommunikation, pwarmed trafiken emellan Sundswall och Jemtland är befmär rad, bör hwarje lättnad i den wara fär: kommen; men fon den förbättrad i enlighet med förenämnde plan antingen med jernwäg eller begagnande af landswägslokomotiv måste rättwist erkännas, att orten derigenom beredts en förmån af stort wärde. Wid betraktande af de både många, widsträckta och derjemte werkligen goda, odlingslägenheter, som i Jemtland förekomma, bör det ide betwiflas, att statsmakterne för beredande af tillfälle till odling af denna mark skola såsom lån anslå de medel, fom i förfla; get förekomma; men skulle hwarken ett: sådant ändamål eller ven omftändvigheten, att provinsen Jemtland, i fråga om kommunikation är näst Herjeådalen den mest wanlottade provins i riket och att till följe deraf allt, hwad befolkningen! der behöfwer, blir belastadt med en tvandportkostnad få utomordentligt hög att t. ex. salt, som i Sundswall gäller 5 a 6 ror tunnan, i Jemtland wanligen kostar 16 rdr, hwarigenom nära nog omöjlig: göres ett sådant raskare framåtskridande, som eljest borde inom denna af naturen i öfrigt så rikt utrustade provins wara att motse; så är dock att hoppas det we derbörande skola fästa behörigt afseende å rikets fabrikers bästa, hwilka, sedan det nu lyckats Jemtland att få en med hänseende till lokala förhållanden ganska god kommunikation med Norge, otwife! welaktigt skola komma att förlora Semte : land såsom afsättningsort och denna pros; vins att förses med sitt behof af manus; fakturgods öfwer detta rike om det un. derlåtes att förbättra kommunikationen emellan Jemtland och Sundswall. Ö5res deremot något mera werkligt för tra fikens underlättande i denna riktning, bör wäl kunna antagas, att Jemtland fortfarande förses med behofwet af ma nufakturgods öfwer Sundswall; men huru handeln i öfrigt kommer för den pro: vinsen att gestalta fia, är ide möjligt att med någon bestämdhet nu funna utreda. Det sannolikaste torde dock wara, att, om trafiken underlättas jemmwäl till Sundswall, denna stad och Trondhjem får hwar sitt uppland i Jemtland samt att dessa ändpunkter för fomnumifationåleden tå få tillfällen till ett handelsutbyte, fom nu alldeles saknas; och alldeles gifwet är det, att Jemtland genom konkurrensen skall finna sig ganska wäl. Skulle deremot behofwet af en lättad kommunikation emellan Bride och Sunddwall ide snarligen uppmärksammas och åtgärder widtagas för att få detta ber hof afhulpet, torde nog den största delen af detta uppland komma Trondhjem till goda på Sundswalls bekostnad. Hwad uu Sundswall särskildt angår, få oberäknadt de fördelar af en utmidgad handel, fom en lättad fomminikation måste medföra, deraf icke minst den fört med Norges fetsill, fom fannos lift under de år, då en tidig fångst medgåfwe dess transport å fommunifationsleden, borde kunna blifwa af en ganska stor omfattning för försäljning ej min4 . — . AL — At Y om

15 januari 1862, sida 3

Thumbnail