hindras man ide i aldra ringaste mån laste anJpråt, av for ok alldeles omojaf åtanken deraf, att samtlige iyrkans ligt att inse och förklara. (Forts.) ö Sundswalls —Bräcke-Kommunikationsleden. (Forts. fr. föreg. N:r.) Att redan nu fälla något bestämdt omdöme, om företrädet af jernwäg, frames I för landswägslokomotiv eller om blott wanlig forsling skall anwändas för den del af kommunikationsleden, som sträcker sig mellan Hammar och Bräcke, är all deles för tidigt; många omständiaheter, fom ännu ide äro utredde, måste derwid tagas i betraktande; men all anledning är doc att hoppas, att sådane upplysnins gar under tiden må funna inhemtas, att wid det möte, fom för tfommunitfationsleden är beramadt att hållas i Sundswall under början af nästa år, beslut i fa; fen må funna fattas. — Cmellertid skulle man stanna i stor förbindelse hos dem, som äro intresserade för Gimåns upprensning, om de under tiden togo i närs mare öfwerwägande frågan om företräde emellan förslaget att upprensa Gimån eller med de derför afsedda medlen bereda en lättad kommunikation emellan Bride och Hammar, ware sig genom anläggande af jernwäg eller företrädeswis anffaffande af landswägslokomotiv, om dessa wisa fig anwändbara. På den uppfattning af frågan, fom hos dem göres gällande, beror i wäsendtlig mån, huruwida orten skall beredas ett mera fullkomligt kommunikationssätt, än wanlig forsling. En anmärkning härwid torde komma att göras af den del af allmogen, som hittills sysselsatt fig med forsling, att, om ett fullkomligare kommunikationssätt, än wanlig forsling, komme till stånd, ginge allmogen i mistning af en biförtjenst, fom forsling, enligt def förmenande, medförer. Förhållandet blefwe dock ide fås I. dant; ty under förutsättning, att trafiken, såsom mest ekonomiskt, ide komme att wintertid underhållas å nämnde jernwäg, komme forsling alltid i friga nämnde årstid och det i samma mån mera, sedan jernwägen hunnit werka för näringar nes och industriens uppfomft; och, hwad beträffar sommarforslingen, har på alla ställen, der förbättrade kommunikationer uppkommit, wunnits den erfarenhet, att fådan forsling är ett ganska fwårt hinder emot jordbrukets framåtskridande, — en erfarenhet fom nog äfwen här gör sig gällande, der en sådan massa af od lingsbar jord ligger i beredskap för den arbetskraft, fom genom forslingens upp: ! hörande kommer att besparas. Skulle doc förhållanderne göra forsling för en och annan nödig, såsom biförtjenst, kan sådan forsling alltid påräknas af den lif: liga industri, som den förbättrade kommunikationen otwifwelaktigt kommer att medföra för transport af dess alster från och till stationerne, — en forsling, som blir mindre skadlig, såsom endast förelommande på kortare afstånd. Under förutsättning att jernwäg kommer att byggas emellan äfwen Hammar och Bräcke, men att planen för öfriga delen af kommunilationsleden bibehålles såsom den af kapten Adelsköld föreslagits, skulle kostnaden för fomnmunifationsleden blifwa som följer: 1:o 2, mil jernwäg för 4 fots spårwidd emellan Sundswall och Stödesjön, enö ö ö ligt bemälde kaptens kostnadsförslag.... 1,540,000. 2:o 4,80 mil dito af 3,8 fots spårwidd emellan Hammar och Bräcke, förslgswis a 400,000 rdr pr mil .. 1,680,000. 3,220,000. 3:o Båtleden, enligt bemälde kaptens förslagagg.. 157,975. 4:o För anskaffande of 2:ne ångbåtar med prämaerr.. 17950,000. Summa rdr rmt 3,527,5. Kalkyl öfwer inkomst af och utgift för trafiken å hela kommunikationsleden så beskaffad, som nyss nämndes, kan beräknas sålunda: Jnkomst: Enligt af kommitterade gjord beräkning är antaget, att på den del af leden, som sträcker sig emellan Sundswall och Hammar, skulle årligen transporteras 641,000 centn. gods och trädwaror, derför inkomsten upptagits tilll.. 163,110. För jernwägen emellan Hammar och Bräcke 4,8 mil borde tillkomma ins komst för frakt af: 1:o 20,000 tolfter plankor a 70 öre pr tolft oo so soc ccs vv 67,200. 2:o de 400,000 centner gods, fom enligt kommitterades beräkning redan under närwarande förhållanden sändas emellan Sundswall och Jemtland a 10 öre pr centner miiiinn. 19,200. 3:o det tranfit:god8 10,000 centner dermed trafiken ökas, när fommus nikationsleden från Nordsjön till Sundswall öppnas, a 10 d:o d:o 45800. 4:o fetaliewaror från Jemtland af kommitterade upptagne till 5000 centner dito d: mmmm:em. 2,400 5:o 2000 passagerare å 1:sta platå a 60 öre pr mil. 5,760. 7000 dito å 2:a dito a 30 öre pr mil.. 100070. 15,830. 6:o de i 1 mom. omförmälde 20,000 tolfter plankor a) å båtleden från Hammar till jernwägen wid Stödesjön a b) å Sundsmwalls-Stöde jernwägen a 80 öre pr tolft milen 40,200. 55,200. Summa inkomst rdr 327,830. a) Drift oh underhållskostnad för Sundsmwalls-Stöde jernwägen, enligt kapten Adels skölds beräkning 2 b) Dito dito för Hammars Bräcke jernwägen, som förslagswis bör knnna nedsättas till 20,000 rdr pr mii. 96,000. c) Dito dito af 2:ne ångbåtar med pråmar å båtledn. 10o0000. d) Underhåll af båtledenn. 30000. 190,000. e) 4 pet, deraf I pet amortering, å de 34:delar af förslagswis beräknade toftnaden 3,220,000 rdr rmt för jernwägarne, eller 2,415,000 rdr, som det antages, att staten, med hänseende dertill att fommus nikationsleden må anses fåfom en fortfättning af Jemtlandsleden och förbindande de båda brödrarikena, borde anslå får fom lån. so so so co cc a 96,000. f) 5 pct vänta till delegare å: A. E4 fWW;:: Fara AR KÄNS 75,000.