Article Image
warit i gång och hwilken således kan lemna fullt tillförlitlig ledning för omdömet, huruwida systemet är fördelat: tigt, nemligen den emellan sjöändan wid (Christinehamn samt Persbergs, Lerwiks och Saxä lastageplatser wid sjön Yngen si Wermland. Denna kommunikationsled är omkring 5,6 mil lång, deraf 1 mil båtled, och sträcker sig öfwer tre sijöar med histjernbanor emellan sjöarne. Taxan för trafiken derå är från och med sinnewarande är bestämd till i i medeltal 223 öre milen pr centner för stång-, tackjern och malm eller just de artiklar, fom å samma led hufwudsakligen transporteras, deri inberäknad provision och omlastningskostnad, hwilken sistnämnde af särskilt antagna arbetare wertställes för 1 öre pr centner för hwarje omlaftning, med tillfälle för dessa att efter detta beting göra fig en daglig Arbetdförtjenst af 2,50 rmt personen. Ådenna kommunikationsled transporteras årligen omkring 400,000 centner jern och malm utom annat gods; och ehuru taxan, till följe, fom vet påstås, af ett annat täflande bolag, fom jemwäl å en bredwidliggande annan kommunikationsled ombesörjer transporten, är få nedtryckt fom nyss nämndes, lärer förstnämnde fom munikationsled icke allenast underhålla fig sjelf utan jemwäl lemna någon utdelning till delegarne. Göres nu jemförelse mellan nämnde kommunikationsled och ifrågawarande Sundswalls —Bräckeleden, förekommer, att den sistnämnde är 11,71 mil lång med blott 4 omlastningsställen, hwaremot Wermlandsleden af endast 5,6 mils längd har 6 omlastningsställen, och att taxan för Wermlandsleden är för jern och malm bestämd till 2 2,3 öre pr centner milen; hwaremot å Sundawallsleben, den emellan Sundswall och Hammar är föreflagen till i medeltal 8 öre och för öfriga delen till 10 öre, derest den delen förses med jernwäg, på sätt här nedan widare förekommer, eljest, om landswäg bibehålles, högre afgift. Dessa siffror äro så framstående till förmån för Sundswallsleden, att desamma, utan afseende der att fiftnämnrde led i förhållande till längd eger fortare båtled, än händelsen är med Wermlandsleden, må anses till fullo bewisande fannolif heten, att Sunrgmwalls-kfommunifationslevden bör komma att bära fia, om med sjelfwa trafiken i öfrigt på ett klokt sätt warder ordnadt. Enahanda system af få sammansatt kommunikationsled har blifwit tillämpadt wid likartade anläggningar från både Söderhamn och Hudikswall. De underrättelser, fom derifrån ingått, antyda, att man der å orten finner fig särdeles nöjd med det resultat, som redan wunnits; och hwarföre skulle tå resultatet för Sundswalls —Bräckeleden bliswa sämre, då renna led har en både större utsträckning och ett större uppland, än nämnde båda städer hwar för fia? — All erfarenhet gifwer defI utom mid handen, att transport öfwer l sjö är billigare, än hwarje annat trang— —————— ——— ———————7——————————0 —— —————

11 januari 1862, sida 3

Thumbnail