Article Image
brosch och ringar till delopp fom af sakkunnige män fan bestämmas, samt torparedottren Märta Larsdotters örhängen med 6 ror rmt. Till angifwaren och i målet afhörda wittnen dömdes fmaranden att utgifwa tillsammans 207 ror 15 öre. Wid tenna satens utgång erfor: drades ej rättens färs. ilta utlåtande öfwer IU påftående mot wittnet; Hetamsi. Angifwaren ÄAug. Swanväck fälldes att böta 10 ror ärmt för det han: obestedliga jäfwat rättens orrförande. Målet underställdes i hela dess widd Swea yofrätts pröfning, hwarjemte befmärss! hänwisning meddelades. Ångfartyget vEdderhamn hade: under sin sista resa hit i år den oturen att tomma i tollision med en Roslags! skuta, fom få när w llat begge fartygens; undergång. Sedan fartyget tl. 12 nats. ten till i torsdags passerat Måsestens fyr samt Getryggen, och under sakta fart . i mörtret letat reda på Stångskäret och passerat detsamma, sattes, då inga lands; tärnor eller fyrar woro synliga, maffis nen i full fart med en stadig kultje af NDO a ROD till N. Klockan half två på natten ficks plötsligen sigte på ett feg: lande fartyg, utan lanctärnor, hwiltet sedermera besanns wara skonerten Rapid, tapten M. Larsson, helt nära i lovart eller på styrbords bog, då kaptenen på ängfartyget gaf kommando till rorsmannen att falla samt fiere gånger ropare till fartyget att lova, hwilket med ång: båten war omvjligt, emedan rospiggen vå blifwit seglad i sank; men dgondtidligen törnade han mot ångfartygets fyr: bordssida med en förfärlig fart och alla segel i topp, hwarigenom flere större ffavar wållates. Maskinen stoppates genast, ångfarlyg ets båt utsattes för att undersöta om segelfartyget tagit skada, hwiltet äfwen war händelsen, ehuru det ej war lid; det bogserades sedan af ängs fartyget, från hwillet tre man sändes för att hjelpa till med arbete om bord å stonerten, cirka twå mil till Öregrunds bank. Angfartyget gick sedan till Kalloda hamn, afbidande dagning för att pro: viferistt afhjelpa den inträffat. skacan: kaptenen reste i land i Dregrund för att anmäla protest och begära besigtning. Maskinistens oh taptenens hyttor blef: mo wid sammanstötningen ramponerade; riggen på ena sidan lössliten och en ber tydlig byagla stött i plåten nära på mid: ten af fartyget. Kl. 8 i fredags morgon fortsattes resan med jemn osilig wind, som efter hand tillteg med hög sil, rå omkring klockan 10 en half mil utanför OÖrskäret observerades att fartyget började taga någet watten, hwiltet banade sig wäg ofwanifrån på styrbord ssipan, hwarföre fartyget måste återgå till Orc: grunds hamn och der lossa någon del af dädslasten. På lördags morgon forte sattes åter resan, ankrades på afton mid Storiungfrun oc i söndags middag ans fom fartyget hit. — Detta är förloppet af hela resan, hwaraf man tydligen fer att från tapten Törnros sida intet fel blifwit beganget, utan att hela olyckan AAAA —

5 december 1860, sida 3

Thumbnail