ran dehöfwer 1,200 francs för ett färs skildt ändamål. Den Helige Ande mill, att jag underrättar er derom, Amen! Och dessa wexlar, på hwilken summa som helst betalte hon å vista. Slutligen togo hennes slägtingar saken om hand och stämde Price till domstol, hwilken dömde honom till återbetalning af hwad han i himmelens namn bemwistigen tillskansat sig. Men då Englands lagar ej tillåta att ftänga igen Aaape monen, är det icke osannolitt, att be dragaren finner nya mwmädte offer för fina knep i himlens namn. — Swenska slupen Maria Bengta Celia (enligt en annan uppgift Anna Bengta Celia), kapten Olson, från Stodholm till Hull med jern har natten till den 22 Sept. sjunkit på Humberfloden, sedan den råkat i kollission med ångfartyget Adler. Nämnde ångfartyg lemnade efter olyckshändelsen all möjlig hjelp och blefwo kapten Olson och dennes fon bergade, men twenne andra af befattningen (swenskar) hafwa tywärr drunknat. Namnen på de omkomne äro: H. Johan Olof Backström och Johan Aungust Fres drikson. — Göteborgs Hankelstidning för ten 29 September innehåller, med anledning af dagens betydelse, en ledande uppsats, hwari tidningen, efter att ha framhållit Gustaf Wasas stora förtjenster om bil dandet af en swensk nationalitet, yttrar: Många stormar hafwa sedan denna tid öfwergått wåra bygder, oh mer in en gång har Gustaf Wasas skapelse warit hotad med förstöring, men mi hafva ycdligt genomgått dem, och hwad wi förlorat i extensiv, hafwa wi wunnit i iintensiv kraft. Den nationalitet, fom Huf: wudsakligen genom blifwit bildad, är dock nu på mig att uppgå i en mera om fattande: den skandinaviska, gentemot Hwilten den sjelf skall en gång framstå såsom provincialism, likasom efter nya århundraden äfwen skandinavismen skall uppgå i en högre enbet. Sådan är utwedlingens gång, men under alla dessa mor menter böra mi dock wörda hwar och en, som uppfyllt sin tids och sin kallelses kraf, och bland de stora namnen i fmenffa häfdens hjeltegalleri strålar i detta fall näppeligen något mera lysande än namnet af Gustaf Eriksson Wasa. — I BWiktaren berättar en infändare: Cn swensk man, slicklig och erfaren i ett mekaniskt yrte, har nyligen rest uts rikes för att söka patent på en uppfinning af rörliga jernwägar, fom på hwarje nog bred och farbar stråt, gata eller öppet fält funna begagnas. Wägen följer wagnen, som drifwer den framför sig med hjulen. Denna kan sättas i rörelse medelst hästar, ånga, warmluft eller hwilken annan drag: och driftraft fom helst. Farten på dessa rörliga jernwägar kan dock aldrig bli så hastig som på de fasta. Derföre måste alltid hufmwudbanor genom landet bestå af sådana; men de rörliga göra bibanor öfmwerflödiga och erbjuda ofantliga besparingar med oräkneliga båda allmänna och ens