ett mellanting mellan hafswik oh elf Hår börja oc sågwerken wisa fig, hwar. ibland de storartade ångjågarne wid Lockna och Kramforss samt glasbruket wid Sandå Alt framåt år segelleden tillräckligt djur äfwen för de största skepp, och farmg af alla pimenfioner ligga wid werken för at lasta, eller möta på sjön, då winden det medgifwer; äfwen skeppswarf sakras ide. Sin höjepunkt finner rårelsen i Nyland, en lastiplats under Hernösands stapeträtt, ber man raknar wida flera fartyg ån i stadeus hamn, ända till 30 eller mera, hwaribland ej få ttemastare, under fwensk, norsk eller utlänosk flagg. Konske hålsten åro norrmån: Norge har, fom betant år, större handelsflotta än fom motjwarar bef egen sjöfart, och begagnar ett ide ringå lånetal i frakthandel å fråmmande or ter. Dela wifen wittnar om fråmarte handel, och Nyland intager ett wåsentig: rum bland ptatserna för läncts ansenliga, til fera miuioner riksdaler årligen Uvpe gåene trafif af denna ort. Sjelszza kål let st ej mydet ut, ty byggnaderaa seymmas nåsstan af brädsstaplar 03 rtyläkt. Strax ofwanför Nyland komz:et man in i ben egentliga elfwen; watz:aets bjup minskas med ens från famnar ti Å beswäras af sandbar segelleden slingrar fig från den den tisl den andra; hår 03 der för mer dock annu beto1131t bjup, och ån upp emot Sollefteå har byo Ögnad af större fartyg skett, hwilka mid högt watten fun. nat gå utföre Annars bedrifwes fjöfars ten här blott med jakter och med ångfartyg af ungefär samma djupgående fom de, hwilfa gå metan Stockholm och Upsala Elfweng bredd är ett til flera tusen al nar. Oar finnas, men mestadels bildade of uppkastad sand och grus; branta sandbankar af ansenlig höjd, men utsatta för förändringar, bilda elfwens strunder, ofwanför hwilta terassformationen blir märfbar alltlfrån Hammar, nerr om Nyland. På afsatserna omwerla åkrar och ångar, byar oh gårdar, kyrkor im. m.; vttersta randen utgres af berg. i mera! eller mindre ftorartad skepnad. Hammar och Holm, det enda säteriet i lånet, äro De båst bebygda fålena; det sednare fun be man tro hafwa tjenat Midfommarres janå forfattarinna til förebild för Bragesholm. Kyrfkorna äro i allmänhet ej färdeles stora, men temligen wål byggda. Det hela erbjuder en slags ständig sustfärd, li kafon Målareas segededer, eller Göta far nal, eller snarare Göta elf; och liksom på Målaren lågger ängfartyget ofta til wio bryggan eder mottager tesande från bår tar i liflig omwerling. En annan our werling gifwa de alltemellanåt mötande brådflottor och timmerstockar, till hwilkas uppfångande utliggande bommar tjena. Staden Hernöfands fiora ångfartpg aj jamma namn går numera upp til Ny. land. För öfrigt beftrides passagerarefarfen af de två umcre ängfortygen Ångur och Sollefteä, af 40 och 50 håkars fraft, hwlia kouma från Hernöfand tid Sollefteå på 8 timmar, och tillbafa på mindre ud. Ett tredje, Elfkungen, begagnas mest till bogsering, hwilfen tjenst äfwen de an