waksamt öga uppå deskaffenheten af de biblar, som i församlingarna utbjudas. Talet utgjorde betraktelfer öfver gamla och uva testamentets skrifter, innehållante en karafteristik af desamma från religlöe och estetisk synpunkt, föredragen i ett tan terift och glänsande språf, samt slutadec med en färdeles lyckad voetisk framstallning, i bunden form, af bibelordets kraft. Sammankomsten slöts med bön. Wäktaren säger fig hafwa med nije hört det hufwudsalliqa af talet äfwensom ban ide will bestrido, att en förbrytelse mot andra budet fan fre genom ett ot digt och meningslost undeligt prat. Mon ban tyder ide om att talaren förlifnat It mannawetfsamheten, — naturligtwis den, fom både på land och stad sker genom freti och pleti af folportörg-legionen, — wid gårdfarihandel med det gudomliga ors det Liknelsen år dock ide fört utsagd af professor B., utan den har både länge och ofta blifwit utsagd äfwen ibland all mogen, fom har närmaste och största er farenheten ätminstone af mångas, ja mer ån mängas, förhållande, diftan och traf: tan. Om och huruwida IB. at talet tar ait fig behörig anledning att orda om fristendomens förwisande mom fyrfomus rarna och den slutna familjefretsen, fan ins. ide nu bedoma. (Förmodeligen får man snart se talet i tryd). Pen år fri nendomen icke allenaft rått predikad i fyr: fan, utan oc rått öfwad inom hwarje familjektets och grannskap, theoretiskt och prakuskt få har den ju redan en stor sam: större och större allmännelighet i afseenne på familjens och statens inbordes för: hållande. W:s reflektions och deduftions:-artikel är ställd på fortsättning. J sinom tid får man wål se, om och huruwida W. genom denna artikel och genom fortsättningen af andra, nemi. statsfyrflighet, religionsjuihet och separansmen, fan äftad: lomma något theoretiskt, praktiskt och fonseqvent, samt önskwårdt oc giltigt refultat I ämnet. —————— ——— RN — wajendet gått få långt, att kyrkans svaliga öfwerhuswud icke allenast ide låter dit gå längre, utan återförwisac det inom til. börliga grånsor med nödig och nyttig både rebalonde och samwets, frihet. Wi lefwe i dissolutionena tidehwarf, ubertinismens i stället för liberalismens. OM få långe trydfriheten sjelf saknar band och konttoller, få wore det ju en ingav sinon, om presterskapet wille, — i fal oet! oc kunde eller hade tid, — uppfnopra yorfulskade bibel-exemplar i församlingarna? Stockholms Börs den 3 Maj. Under intryd uf betydliga pridftegringat. i utlandet ha wåra spanmalsnoteringar sedan i fredags warit i jemt uppgående, fornämligastar afseende a Hwete, Hafta och Råg, famt affärerna lifliga. wette af ordmär qwalitet är bet ldt ned 18—19 ror; och för prima forter har Hewujats 213 22—223 tor mid fortiaiane de efterfrågan. i Rå g, fom mid förra postdagen betales högst med 13 —13 1AUrdr, år seran dess och i dag slutad tili pris om ändariill! (4 ror för wigt om 14 lisp., men war vid börsens slut ej syllest få degårlig som vid def början. Af Korn är huiwudsakligen endasl Iplantswara att tillga och noterad a 12 —124 rdr wid någorlunda jemn förfalj ing. Skänskt forn saknas i marknaden. Hafsna efterfrägas ifrigt för export och ir mid rask afsättning slutad a 93 —10 dr eller nu sednast merändels efter I ter )undet. Bränwin har haft ganska god af ång och betaltes med I tor 33 — sHidr At öre i patti jamt för behofsposter med ror 35 öre — fafta Piufer. Lill salu finnes: