— Från Stockholm skrifwes i i aftonbladet för den 24 Juli: En beklaglig olyckshändelse har i dag på morgonen inträffat wid Bergsunds warf utanför Horns tull. Jernångfartyget Oscarshamn, fom blifwit bygdt wid nåmbe warf och i afton skulle underkastas besigtning för aflemning från warfwet, ligger nu såsom wrak strax inwid Reimersholm, ett par fartygslängder från fjelfwa warfwet. Då det i dag på morgonen, för att i sista stunden ytterligare under sökas, skulle utföras från warfwet, sprang ångpannan, uppref däcket och bräckte sjelf. wa fartyget på midten. Åntet menniskolif spildes wid tillfället, men fer personer äro fårade, deraf twå swårare, få att man fruftar för att åtminftone en af dem ide stall funna räddas. Denne, en timmer manswerkmästare, hwilken genast affördes till lasarettet, lärer besunnit sig på däck, då olyckan skedde. De, som woro nere i maskmrummet, kommo deremot ifrån saken med jemförelsewis mindre skador. Orsaken til olyckan år ännu okänd. Wdd erplos sionen kastades en del af ångpannan ett godt stycke upp på Reimersholm, och fylittror och skärfwor dels af trå dels af jern slungades wida omkring. Till all lyda Hade såwäl den kapten, hwilken skulle mot taga fartyget såsom befälhafware, som äfwen de till den egentliga besigtningen anmodade sakkunniga personer welat lemna warfwets personal ostörd wid def flutarbete och derföre icke insunnit sig till denna proftur, ty sannolikt är att i detta fall ännu flera blifwit skadade. ÄÅngpannan har flera gånger förut warit uppeldad, och wid en föregående proftur har icke något misstänkt förekommit. — Enligt danska tidningen Fedrelandet har engelska amiralitet nyligen utfärdat en få kullad order, beträffande fyrtecken oms bord å å fartyg, till förebyggande af påfeglingar, hwilken äfwen för wåra sjöfarande torde wara af intresse. Nämde order påbjuder att från och med den I nåftfoms mande Oktober tråder den för likartadt ändamål nu gällande ordern af Maj 1852 ur kraft, hwaremot åtskilliga nya bdeftåmr melser komma att gålla. Hufmudinnehållet är ungefärligen följande: För ång fartyg under ånga, hwit lanterna på tops pen, grön fyr om ftyrbord och röd om babord — eller samma tecken fom förut warit anbefalda. Åro deremot ångfartygen under segel, så begagnas ej topplan. ternan. J mist eller tjocka skall wid änga alltid anwändes en ångpipa, minst en gång ywar femte minut. Derest ej ångan bes gagnas, gifwes tecken medelst horn, lur etter klocka, iksom för segelfartyg. Segel fartyg skola under segel eller på släp föra lanternor på sidorna, liksom ångfartyg. Å mindre fartvg, der dessa lanternor i hårdt eller dåligt wäder ide funna anse bringas, skola de hållas klara på däcket för att funna wisas. I tjoda skall, når man ligger med siyrbords halsar, tutas i horn; med babords ringer man deremot med klocka, och dessa signaler skola upps rapas minst en gång hwar femte minut. — Z en återblick på Arewallalägret yttrar Mariestads Weckoblad foljunde: Norrmånnen hafwa framför swenskarne kommit i åtnjutande af ätskilliga den nyare tidens förbättringar i wapen och utredning. Så hafwa norrmännen kammarladdningsgewår, hwillas företräde ligger i den ffyndQOQO —ä— 1 — Le mn ——— JM — -F—W WW--WAMG nY:nn:-—