Article Image
an inprägla widskepliga och fanatiste bee repp; — att bestänkningen i den treenis je Gudens namn ej fan annat wara än it missbruk af Herrans heliga namn; — tt barndopet ide behåller fin plats genom anningens magt, utan genom den förs erfliga föreningen mellan stat och kyrka; — att natiwardens begående i fyrfan år ut ingå broderskap med werldsmenniskor dy fyndare — o. m. d. — liksom skulle ngen separatist, ingen baptist, ingen more mon ens kunna wara werldsmenniska och syndare; men att direkta eller indirekta emissarier och kommissionärer ifrån nåre mare eller fjermare instituter och plants skolor, allianser och föreningar, skulle tune na föteträda Guds stad och stålle uti att wara hjertans ransakare och öfwerdomare?! Månne Nylander ock begagnar den Hejdenbergsta bönepunkten, Fatt Jesus Christus måtte förlåna den nydöpta anda och kraft att trotsa rikets och kyrkans lar gar ?! Likfsom bryggaren Engberg i Sundswall skall hafwa för fed att, utan affeens de på watinets djuplek för eller öfwer siående personer, förrätta doppningar i ett stort far inom hue, få lärer oc Nylander låta pruta med fig; ty det berättas säsom werkeligt, att han, Nylander, eder en och annan adjutant, skall haswa låtit den hes liga förrättningen på sednare tid gå för fig i fand och ler gropar. Wederbörande tyckas glömma eller oc öfwersitta det af Konungens Befallningse hafwande för obehörige döpare eller dop utsatta vitet, 5 R:dr B:co. Härmed blir ock säkert allware, om offciell anmälan åkommer. Men de tilltagsne tänka tros ligen som så, att om de ock någon gång skulle blifwa pungslagne, få fammanftjuies wål penningar af deras anhang, eller att de snart funna taga skadan igen ger nom fortsatta induftri-bragder, under egen religions. och samwets.frihet, emedan de mer måste lyda Gud ån menniskor. ) Jo, jo! steget lutar till menniskodyrkan och äfwen sjelfryrkan, eller locka till påfwift infallibilite d. w. s. ofelbarhet både inför Gud och menniskor. Männe nus warande påfwe, fom af sitt nårmafte folk i början fid namn af Jesus Chriftus den andre, men redan wisat hwars ans dag barn han år, samt hurudana tillbeds jare han will hafwa, gråter eller let och ma. tar munnen åt slikt i det få länge och få djupt förjda Swerige? 2? Man känner det Gyntherska förspelet, om och detta i början blott war obetänkt och — oskoldigt, fast icke destomindre falskt. Måtte hår aldrig insmyglas och göras gällande ett sädant konkordat fom emellan de Romerffa och Österriliska hofwen!! Gud upplyse, wålsigne och beware Konungen, Prins sen Regenten och Rilsens Ständer samt alla andra! ) Detta bibelspråk, få sant och wackert i fin rätta mening, blifwer dock af Baptisterna och deras wederlikar ofta få missbrukadt oh misstydt i tillampningen, att de hwarken tyda Gud eler menniskor.

19 maj 1858, sida 2

Thumbnail