grannskapet, kunde wid hemkomsten fö ewisa mycket penningar, och glädja sig seröfwer, samt öfwer mycket munförråd emte lin och ull för mer ån ett årg ber of. Det år famme Nylander, fom nyligen irsäktade att han ide med apoftlahåftar ller gående, utan åkande fom till fina under och wänner i Ljustorp, der han, lömmande egen påse, möjligen utan bots en ellet dock med häl i botten, — låt veta, att kyrkoprestezne under guldkånken eller såsom dess tjenare blott predika för ängsi i säcken, samt att prosten Backlund har 7 horn och kyrkoherden Bergman 5. Denne Nylander hade sistl. wärfrudag, eller på aftonen emot den, wårfwat eller föst ihop 7 personer, hwilka han under natten wid Näswitkens utlopp i Ahlnöfundet ifrån tå til topp inblötte, med den första werkan på kroppen, att de ilade från is-badet till eldbrasan, för att wårma fig, och möjligen få dopwåsskan intorkad, under hågkomst eler oc glemsta af den Lutherska underwisningen: Wattnet gör det wisserligen icke? — — — Baptisteri:förrättarne göra fig wäl snart por: tativa dopfuntar, och wisa fig såsom gubbar med skåp, eller derefter med dopskal i påse, för att, innan de och andre meta ordet af, sluteligen återfinna fig wid ceremonien i kyrkan medelst begjutning. Någorstädes har har man fett de omr döpte kallas: doppingar, och desse woro wid berörda tillfälle en bonde i Härfta och hans hustru, en bonde i Hugsta och hang hustru, uvånne pigor i Hammal och en piga i Oräfer — alla i Sföns foden. På fin huftru, fom ide tyder om bap: tismen och def konster, skall Nylander hafwa säsom bewekelseskäl mot hennes owilja anwändt fin tro, att hon more gift med en rätt driften; och salunda skall hon hafwa låtit watten gå öfwer fig. J Timrå finnes äfwen ett wilo pati, bra nog ftarft och ånnu få tätt, att man swårligen fan få meta def aktörers namn. Men — islofningen pågår i det Yttre; cch man tror, att mycket skott snart tina upp äfwen i det inre, då folfet fer, att wan kan wåga utsätta namn. För att ej alltid behöfwa taga ur egen fatebur, — der somlige wederborande ftundom kunde möta gniftor eller oc ftjern: skott af ren kunskap, eftertanke och sundt förnuft, — plågar Nylander for fina ftugu. eller kammar-åhörare ofta blott upprepa ur Wibergs och Möllerswärds böcker i ämnet ... Matt statskyrkan ide har Christus til herre och mästare, utan är en trolos och ofta blodtörstig Babylonisk sköka; — att barndopet, ur hwilket sages hafwa utgått rofwareband, är denna skökas moder och i alla afseenden grund falstt; — att orsaken till det myckna ons da i församlingen ligger uti barndopet; — att läran om bättringen år en bdjeflalära, fom predifas 1 kyrkorna; — att det hos Luther war en olycklin tanke att wi. ja reformera fyrkan med barndop, hwillet der före i bemälde bokmakares och wederlikars mun fått namn af anlichrisisk surdeg; — att barndopet blott tjenar att hos made