Article Image
blifwer för landwäga transport första fa I tionen, i landw. sjow. langd utgörande omkring 2 3 mil — ali genom kanalisering fun De beredas sjötransport alt derifrån til Ångsta foresen mid Johannnisberng... S mil. att för tredje stationen blefwe landtransport emellan Äng: fta forssen til Bräcke .. 43 Summa 7 m.I. 5 s.w. DÅ Jemtlanda commninicationsbolag nur mera at bildadi och contract med staten af def direction redan underskrifwet för upptagande af en låttare communication emellan Bride och hamn i Norge, bör det wara utan twifwel, att denna com munications linie snart warder fatt i ord ning för trafifen. Redan nästa år Hope pas mun funna begagna linien emellan Bräcke och Ostersund och linien i def hel het med ångbåtar på 4 stora sjöar, är 1861. Enår af hfa linie emellan Bräcke och hamn i Norge, — i lånad utgörande 28 mil, — ide mindre ån 18 milfunna göras låmplige för sjötransport, an. tager man, att transporten deremellan fan werkstållas för ett billigare pris, än den nu gåller. — Det lider derföre icke twifwel att, derest communicationen emelkan Bräcke och Sundswall icke samtidigt warder förbåttrad, skall en stor del af den rörelse, fom nu åger rum öfwer Sunde swall, i stället få riktningen öfwer Norge. Om så i werkligheten inträffar kommer detta att motwerka utwecklingen af den kraft, hwaraf Sundswall sednare ären wisat fig måktig. Sådant bör förekom mas. Man har anledning antaga, det bolaget i Jemtland, som afser att öfwertaga transporten sommartid af gods efter en wiss tara, beräfnat att funna werkställa transpotten hela strackan af linien for högst 18 ff. rgs pr skepp. milen. Men forlönen emellan Sundswall och Östersund gåller nu 24 sk. och sistiidet är till och med 1 Ror och derutöfwer pr mil. I denna prissk:llnad ligger den anmärkta få ran för Sundswall, hwilken fan förefommag endast dermed, att forlönen från Sundswall HU Bracke må proportionswis blijwa lika billig fom från Norge til Dstersund, d. w. s. att transportpriset skall bringas ned ull 18 fö. skepp. milen. Men huru skall vetta funna ske, då forlönen i stallet har en benagenhet att stiga och owillorligen afwen äter stiger, om skogsafwerkningen ånyo kommer i flor eller hår gen fer jordbruket ofas? — Endast genom att fötbattra lommunicationen! Ordna linien emellan Hemgrafwen och Angsta forssen för ångbåtstrafiken, öfriga delen for en regelbunden forsling, med möjlighet för formannen att få äåterfora och — det afsedda målet winnes. — Ty, om ett bolag bildas, fom har för ända: mål att ombesorja transport af gods och resande från Sundswall till Bräde, skulle detta bolag fannolift altid funna päåråts na förmån för forslingen mot 20 sk. skepp. pr mil, om återfora finnes att tillgå. För forslmg of 2 stepp. emellan Sundswall A AVSER RR — —7— ABA AWA A (U ävA V — LÅ

15 maj 1858, sida 3

Thumbnail