Article Image
— Några reflerioner öfwer Swenska Lappmarken, deg malm förråder, Gelliwarewerken m. m., framstälde af O. T. (Forts. fr. N:o 34.) : Om refultatet af denna undersökning haf. wa wi oss föga bekant; men weta dock att Hr v. Scheele, som redan då war waken i fråga om fördelar af jernbanor så wål som i allmänhet, föreslagit anläggande af en jernbana från Gelliware till Storbacken wid Lule elf. Gelliware malmberg med tillhörande bruk och masugnar m. m. öfwergick, får fom bekant, från framl. bergsrådet Her melin till konung Carl Johan, och har sedan af konung Oskar blifwit försåldt til! ett bolag af Swenskar och Norrmån. Ef ter uppdrag af en utaf bolagsmännen an: stälde kapiten Gestrin år 1849 en under: sötning från Gelliware, förbi Niarkawara, Ånuttaste oh Murjek til nedre Edeforss, hwarifrån Lule elf skulle begagnas för transporter. Denna jernwåg skulle får lunda blifwit endast 12 374 mil lång; jordarbetena för anläggningen blifwa jemförelsewis ganska ringa; erforderliga bergås sprängningsoch brobyggnadssarbeten mord äfwen oberpydliga; men Underbådds ningen wid myrorna full le detemot kostat mycket arbete ng penningar. Kostnaden, iuberäknadt twå bogserings-ångbåtar, 6 pråmar, hästbana mid Hedens forssar, hamnbrygga wid Gädtwik, o. s. w., war enligt 1850 afgifwet förslag, beräknadt till 2,370,000 rdr bko. Sistl. år företogs under ledning af fa piten Gestrin, en utförligare undersökning. Till följe af denna framstäldes alternativa förslag: det ena, en jernbana från Geni ware till fallet nedanför Edefors masugn, hwarifrån Lule elf är segelbar 7 mil till till Hedens forssar, der en sorss på 374 mil fordrar motswarande jernwäg, hwarefter elfwen år segelbar för båtar till Luleå, omkring 3 wil; det andra — och fom wi tro mest antagliga — en jernwäg i! nästan raf linje från Gelliware tid Strömfunds lastageplats wid Bottniska hafwet, 16 3 mus längd. Banan skule, lp sagdt, blifwa i det närmaste raf, och i riftning längs Hwitån. Terrången lärer wara särdeles tjenlig för jernwägs anläggning. Tages derjemte i betraktande att inga jordafsöndringar erfordras. widare: inga wägöfwergångar eller wWågomlåggningar, inga dyrbara bro: och stationsbyggnader, ingen fostsam wagnsmateriel; att träwirket nästan endast kostar sallning och aptering; att materialier finnas alle! städes inwid sjelfwa banan, och sand till ballast i alla skärningar; att las isår ringa och bergsprängning ytterst obe tydlig: få fan man förklara huru Hr) Gestrin kunnat i sitt kostnadsförslag be räkna för en locomotifbana om 16 31, mils långd och 5 fors spärwidd, räntor s och fraux frais inbegripna, endast en 6 kostnad af 5 millioner riködaler rikömynt. Sven oberoende af alla nya masugns ;f inläggningar wid elfmynningar ät Bott. niska wiken, skulle en sådan jernbana ans! agligen gifwa god inkomsst oh på samma lång bereda möjlighet af odling i nu hå, smd tan öde nejder, förwandla stora nu döda apitaler till lefwande och lifgifwande. Om

12 maj 1858, sida 4

Thumbnail