Article Image
Werldeus största ångfartyg. Jcde långt från Londen, på John Scotts Ruajel Gomp berömda warf i Millewall, bvages för nåtwarande det fartyg, som med obestridlig rätt skall bära det stolta namnet: Werldens största äångfartyg. Det är i sanning och ett riktig: monsterfartpg. Det bygges för det östra ångfartygsbolagets räfning och är beräknadt att kosta 12 millioner thaler. Fartygets plan och anordning härröra från den wålbekan:a Jambard Brunel, och den gamla firman JFames Watt Åmp. i Birmingham lemnar maskenetiet. Gicat-Castern, få olir det nya hafsmonstrets namn, skall göra tesor mellan England, Ostindien, Kina och Australien. Det fommer att lasta icke mindre ån 22,500 tong och sitt innans döme herbergera 12,000 menn skor, det will säga: hela innewånarrantaalet i en af Sweriges större städer. Det år 680 for långt, 83 bredt och dess djup från dådet aill fölen 60. Den sörnåmsta satongen at 400 fet lång och 15 hög. — Hartyr gets fnabbbet år beräknad till 13 geografiska mil a timman och hela resan mellan England och Kustrallen antagen til 33 —36 dagar. For att lunna göra resan på denna korta tid, hwartill hör att ej olifwa upprhållen någonstädes, fomuer fartyget att vå en gång intaga hela den onhörta qvantitet af kol, ungefär 6000 tons, fom erfordras såwål för frame som återrefan Man derafnar passagerareaf giften vå Ostindien och Australien till 350 ihaler för förfta klassens, 230 för andra och 165 thalet för tredje lslassens patfa gerare, och fartyget rymma 600 platfer af förfta, 1920 af andra klassen och fan defutom I del tredje intaga, om det få behöfwes, 10,00) man truppar med full fällrunning. Eadaft det jern fom fordras till jartygets byggnad uppgär, maskineriet oberäknadt, till 206,000 centners wigt. Great Eastern kommer att framdrifwas både med skuuf oh skofwel; den förras maskineri Har 1600, den je7nares 10000 yåstors kraft; sfaufwen har i genomskarning 28 for. Fem stot stenar komma ant zyka öfwer 10 sjudande kuttlar, och ka manga mastet som skorstenar skola med fina segel förwandla hafwets fria windar tisl folossens lydiga pådrifware. Sasom en egendomlighet hos detta fartyg dör Åfaven HåmnNad utt dep sidor eller wWåjgar aro byggda ar wattentata jerncellet. Skullr Dn ytire wäggen of en cell, t. er. genom påsterning brackas, få kommet Åiåwal den inte att jorblljjda oskadad oh wattentät. Tulifa består fat tygets inre af inom war: andra liggande wattentäta ufdelamgar, och om fartyget genom någon håndelse blef. ve afbråäckt på midten, få böra lilwal hwardera delutne, oafhangigt från hwarandra, funna hälla sjon. Man hoppas derjemte att wågornas trelse skall utöf. wa blott en ringa inwertan på fartyget, så att den ledsamata fjösjukan bör funna upbwifo:. J stället för att lyftas upp vå wågornas tygg. skall Great Galten priftigt slvufwa desamma. Slutligen tillagga wi, att knappast någon tanfdbar kom. jort stau dlifwa uteglemd wid fartygets utcustning. Man skall förja för korcet ter, bafer, musifaliskn matinder the dan. funds och Gantants o. s. w. 4.skilliga bapersla ölstugot skola locka de goda Tystarne antingen till Aunralien eter Goda Hoppsudden för att tämpa mot Kaffrerna, eller till Kina för att hjelpa Gngetsmännen att upptukta der himmelska riiet. Sjöfarts-underrättelfer. April 23. Telegraph, Dalin, fegeltt. med salt-lasl från Mupo pa Cap Werts-Öarne t. Rio ere QCO ALA

11 juli 1857, sida 4

Thumbnail