— Affnoe pu Rudensd)otöosta PHOLNCs thodens företräde framför Uancaftermetho. Den, yttrar fig en erfaren skollärare fålun. da: Att den Rudenchöldska skolmethoden är ger företräde för den wanliga, lärer ingen betwifla, fom genom begagnande deraf. giort fig med densamma bekant. Under tecknad, fom nu snart i 2 ärs tid underwisat efter samma method, kan med säkerhet intyga dess fördelaktighet. Den gör det möjligt för läraren att meddela åt barnen både kraftigare och grundligare un: derwisning, til följd hwaraf dessa göra hastigare och sätrare framsteg i fina ffolkunskaper. Den intresserar både lärare och lärjungar för skolarbetet långt mera ån den wanliga lankastermethoden; och äger således äfwen den fördelen, att det år läraren mångdubbelt lättare att i sin skola upprätthålla ordning och flit, hwilket otwifwelaktigt måste hafwa ett godt inflytande på barnens framtida sielfwertsam. het. Jag tror derföre, som sagdt är, att ingen, som begagnat methoden, skall finna skäl att klandra densamma, få wida han eljest will med egna krafter arbeta i fin skola, såsom methoden fordrar; och deta ta år ide få fwårt, fom mången troligen föreställer fig det. Och skulle wi ån tycFa att arbetet år tungt, fom det i alla fall år, få stola dock wåra dignande frafter upplifwas af den glada tillförsigten, att Herren rikeliga wälsignar wår möda. Förmodeligen skola hwarken lärare, skol. styrelser eller föräldrar oh målsmän behöfwa ångra sitt beflut att införa RNudenschöldsta läsmethoden i fina skolor; tv resultaterne skola nog rättfärdiga def duglighet. Men att ifrågawarande method råner motstånd, få wål af wissa lärare, fom oc af en del föräldrar, bewisar ide, att den år oduglig; ty ett sådant motstånd år helt naturligt, oh härrör nästan endaft af origtiga begrepp och förhastade omdömen om saken. Så tror t. er. folfet att läraren har alldeles för litet att gör ra, då han ide anwänder alla dagens timmar i skolan. Läraren deremot inbils lar fig, att allt för stora anspråk göras på hang arbetskrafter. Men den ena tanfan år i detta afseende lika origtig fom den andra, hwilket lätt skulle funna bes wisas, om få behöfdes, men det sagda år nog. — Grefwe Rudenschölds skolmethod rättfärdigar fig sjelf — Den år amvåndbar i hwilken skola och med hwilket antal barn fom hälst. A0tfå fan fåfert ans tagas, att, om motståndarena noga pröfwade och i fina skolor begagnade metbhoden, skule den i allmänhet winna förtro