ningor, Spegel och Humble, till och med Jus. blott afsett missbruken. Denne förf. måste wäl hafwa tittat fig wål före sin nan han låter påskina, att i de uppdufa. de utdragen skulle hafwa skett förfalskning. ((CKärstildt, och då Humble i i framftåls ning8och reflexionswag rättwisligen må ste erfånnag hafwa wisat fig lika lugn fom Spegel, må inf. ojörgripligen yttra fin åsigt och öftvertygelfe, att meranämne de erkebiskop, — fe hang många psalmer, — i eelig:öst och rent evangeliskt eller Ari stetigt affeende åtminstone fan mätas med Spener, till och med i en exempel-tijeologi.) Hwad Dilettant författaren in puncto menar med det statskyrkliga presterskapets försoffning i maktos Mwila, ia i Didåsomn, blind halsstarrighet o. d. må fur spenderas tills man äfwen hört andra competente domare. Mycket nog, att han dock befännt att äfwen konventikeln fan missbrukas, samt att den ock gjort mycket ondt, Och för att i någon mån förfona hang finne mot Humble i afseende på ord ändelser på ista, hwarwid han utto: par: IF sanning en ny filologisk upp: tät! får Jns. tillkännagifwa, att i bo: fen står: mereudels — (Jns. underlåter att efterse, om detta ord uteblef i fame mandraget) — äfwensom Jns. wågar för: säkra, att han kande den ursprungliga och oskyldiga bemärkelsen of sophista, så om dillettant på wishet (sophia). Men alli förwandlas, heter det, och genom unssbruk olifwer sjelfwa der goda ett ondt. Redan på Giccros tid war den fåmre bemårkels sen ide någon ny upptäckt, då han sade att sophisterna filosoferade på skryt eller och för slem winnings skull. Lerika framhålla samma urartade betydelse tilllka. Sosism brukas wanligen i sämre dbemåre telse, och Grekerne hade ert sårskildt namn på slikt, neml. krokodiler. Utan att war ra contract för nutidens fonventifulariska pietisteri, säsom ide alltid fritt från diverse heterogena ismer, eller mot det wanliga fyrfofättet och den gamla goda praxis af husandaft, må man ju icke lar sta dem, fom ifta for tidsenlig förbätt ring af detta fått och för allmänt ä tergående til denna Fraris i stället för flack oc) fläng? Med tilldörlig fyrfovisciplin å andeliga sidan, måtte det icke heller wara swårt och samwetskränkande för werldsliga magten att för öfverlöpa: re, falske profeter och andeliga upprorå: mafare, stundom fanatiska upptågs-mafar re, freda ftörre eller mindre kommuner, ver det kyrkliga och husandakiliga utfädet således kunde oförhindradt rotad och wåra till. bätte frukter både inför Gud och men miskor? Listan öfwer ord på ista (i Latinsk kunde öfas med egoista, i fall mer bemålde förf. af det flager funnit någon ond eller fämre. Och ehuru ord på ita äro en liten afwikelse, t. ex. iesuita, må dock Jns. utan snubbor hitlämpa en fråga, som i afseende på ords urartande från deras ursprunglighet, ide göres för sta gången: Hwad borde wara wackrare ån jesuit, men hwad har det ifrån Loy olas tid warit, och hwad år det ännu?! Torgz och Hamnpriser i Stocholm den 17 April. Hwetmjöl, bättre fort 2: 36 a 3 ror, fåmre 2: 24, Rågmjöl 1: 29, Kornmjöl 1: 24, Potaresmjöl 6: 24 pundet, 14 sk. marken; Ågg 1: 24 tjoget, Smör 14 rdr pundet, Renstek 20 sk. mars be oo OM Lo 1. NM AN —— låna a