josse: Tiden år få Tort, wågen är så ång! — — — — Erplosion af stenkol. Ensjökapten från Kalmar har i bref från utlandet anmodat redaktionen af den Kalmar utkommande tidningen Barometern att fom en warning för fjöfarans de, hwilla lasta engelska stenfol i Cardiff, niaga en berättelse om en olyckshändelse, hwilken timat på ett med stenkol lastadt darkskepp, Friedrif Retzlaff, tillhörande ett handelshus i Stettin. Tidigt en morgon förta månaden flög nemligen hela dådet på nämnde fartyg, fom läg förtöjdt i Cardiffs hamn, i luften. Wid explofior nen dödades de flesta af besättningen. Styrmannen slungades högt öfwer rärna och nedföll på ett annat i närheten lige gande fartyg. J fallet dödade han en der på däcket stäende timmerman och förlorade sjelf båda benen och lifwet. Kaptenen på barfffeppet war wid olyckshändelsen ide om bord, utan hade, sysselsatt in på af tonen med utflareringen, beslutit qwar-. stanna i land öfwer natten och blef fäler des genom en slump räddad för tillfället. Han insände till rederiet i Stettin en rapport om erplosionen och fick till swar, att, jom fartyget endast war 5 manadet . —————— —— — gammalt, borde han gå i werkställighet om def; reparation. Till följd håraf, ber gaf han fig ut, f men bade då det missodet att falla ner i detsamma och ögonblicligen krossas till döds. Hand unga hustru, fom wid uns derrättelfen om erplosionen på barlskeppet skyndar från Stettin till Cardiff, framlom dit först efter mannens död. Man kan lätt föreställa sig hennes förtwiflan, då hon wid framkomsten fann i honom, åt hwors underbara råddning hon under resan få mycket gladt fig, ett liflöst lik. — Brefskrifwaren påminner sedan derom, att ett Stettinskt barkskepp, fom i Decembet 1854 afgick från Cardiff med stenkol, äf. wen erploderade wid Dungeness i Kaualen och att större delen af besattningen äfwen rå omfom och att wraket sedan blef af fiskare inbogseradt till Dover. Samtidigt flög äfwen en fransk brigg med dylif lat i luften på Cardiffs redd. År 1849 rå: kade ett stenkolsmagasin i Rostock i brand. Det utröntes sedan, att elden uppfommit genom utweckling ar gas från stensolen, som woro hemtade från Cardiff. Frägan blir nu hwilka forsigtighets mätt böra anwändas, för att förckomma dylila olockshändelser. Man wet att alla med stenkol tastade fartyg ligga så djupt fom möjligt nedtryckta och att luckorna således böra wara tätt pälagda, ifynnerhet den fena ärstiden, då hafwet är fore migt. Wore däcksluckan på ett sådant tkortog tå ide wäl fastgjord, skulle ftörts sjöar funna sånka oc fylla detsamma. Brefskrijwaren tror derföre, att det enda medel, fom fan anwändas, för att före: fomma erxplosion, år att förfe fartyget med kopparrör, hwilka böra ledas genom lastrummet utåt däcket och dymedelst åstadkomma nåtigt lujtdrag. En dylif koftnad år ide stor och bör ej heller sättas i frå ga, tå lif och egendom derigenom funna räddas. ör att besigtiga wraket;