Article Image
rubrif, få oc ett annat reglemente, fom i sednare åren inom wisfa Stift blifwit utarbetadt för den lägre kyrkobetjeningen: klockare, orgnister och kyrkowäktore? Och utan att sammanblanda beredningen till afrättning med sjelfwa afrättningen, kan ju uttrycket: samfäld andaktsöfning föranleda mången läsare att tänka på den tid då afrättningsföremälen ansågos för offer Åt gudarna, hwarföre folket och ber gåärligt bewistade blodsfesten. Andra må döma om den nya capitel-rubrifeng före träde framför den gamla, fom Ref. i ett privat-förfok erinrar fig hafwa fett redigerud sälunda: Sabbath, predikan och gudstjensst; äfwensom Ref. för fin del instämmer i 1828 års förslag, att 3:dje och 11:te capitelrubrikerna i gamla lagen kunnat concentreras under en: Saframenterna, fåfom de uti nämnde pri vatförsek blifwit utförda. Den nya rubriken: Kyrkotukt berörer hwarken mer eller mindre ån den i 130 år waniga: Kyrkoråd, som har kyrkotukt eller s. k. disciplin till föremål. Talesättet att fal: las eller stå inför kyrkoråd, ide inför fyrkotukt, har således gammal häfd. På Presteständets anmälan begagnades rubris fen kyrkoråd år 1817; den begagnades efter. Committerades förslag år 1843. Hwarföre borde den ej få passera såsom både sakmessig och populär år 1846?

6 december 1856, sida 3

Thumbnail