pr RN MA gp CP 4j2 ber fastställd å Stockholms Slott den 3 April 1856. (Fortis. fr. föreg. N:r.) 8 4 1:o Till bestyrkande af seglande farwgs drägtighet eller ångfartygs hälft kraft, åligger det fartygsbefälhafwaren att på kanalkontoret uppwisa de handlingar, fom fådant ådagalänga. 2:o Angfartyg, fom göra reguliera tus rer, behöfwa ej mer ån en gång om året, nemligen wid första passerandet. uppwisa de i 1 mom. nämnda handlingar. 8 5. Afgiften erlägges före passagen genom bron, emot qvitto, som uppbördås mannen meddelar, dock kan ångfartyg, som gör reguliera turer, erlägga afgiften för alla reforna på en gång, då kanalen sista! gången under året passeras. 8 6. Förmenar någon sig wara påförd för hög afgift, anmåle fig hos Drätjedkammaren, fom råttelse eller skriftligt be sted lemnar, hwaröfwer dock klagan må hos Kongl. Maj:ts Befallninghafwande föras inom tretio dagar efter erhållen del af Drätselkammarens besked. S 7. Alla fartyg passera i den ords ning de blifwa anmälda, och något uppes håll wid afgifternas klarerande utöfwer den tio, fom dertill finnes vundgångelis gen nödig, får ide ega rum. 6 8. 1:o Ej må fartyg dröja i firas len läångre än fom behöfwes för def jnas ra fortskaffande. 2:o Fartyg af öfwer 10 lästers dråge tighet få i kanalen eller wid dragmwågare na ide lossa eller lasta; och de fartyg af nämnda låstetal och derunder, fom der få intaga eller aflemna last, ware förbundne att när få skett, äfwensom wid andra fars tygs passerande, genast hala undan, wid vite af Tio Rifsdaler Banko, och den på följd i öfrigt, fom stadgus i 5 Y 2 mom, Hamnordningen. 3:o Båtars förtöjning wid fanalbane farne ware förbuden wid vite af Fem Riksdaler Banko. 4:o Wid intråde i kanalen åligger det Befålhafwaren att sakta farten, på Äng fartyg genom machinens stoppande eller backande, och å seglande fartyg medelst linans fästande om pålarne. Uraktlåtes detta och skada förorsakas, döte Befälhaf waren Fem Riksdaler Banko, samt crrätte fostnad och skada. S 9. Bron får ej öppnas för fartygs passerande wid annan tid på dygnet ån då tillräckligt ljust är. 8 10. 1:o Skeppare answare, att des rag farkoster ej gå djupare eller äro bre dare, än att de obehindrat funna vasfe ra fanalen och bron, wid vite af Tjugu Rifsdater Banko och ersättning af den skada, som derigenom timar. 2:o Hwar och en, som med ångfartyg eller seglande fartyg färdas å kanalen, ware skyldig att ställa farten midt un farwattnet. s 11. Steppare, def folk eller någon annan må ej kanalbetjenmgens fråmvar ro, eller utan dennes tillstädjelse, öppna bron, eller i någon måtto handtera det derwid anbragta machineri. 8 12. Den fom uti födra hamnen eller kanalen utkastar sten, grus eller annat, gör fig förfallen till det answar gällande Hamnordning utstakar. 8 13. Wöd vite af En Riksdaler bfo må ide med båtshakar eller hwasst instru-! ment stötas i murar, kanalbankar och bro, och ide heller må, wid lika vite, någon genom stakande fortskaffa fig i kanalen; blifwer märke deraf, fördubblas böterna, men år skadan så stor att den bör förbåttras, böte den felaktige Tio Riksdaler Banko och ersätte kostnaden. 2:o Wid vite of Fem Riksdaler Baa fo ware förbudet att i kanalbankarne neds slå störar eller pålar för fartygs och bår tars fastbindande. 8 14. 1:o Allt färdande med häst på kanalbankarne ware förbudet wid vite af Fem Riksdaler Banko; dock att wid eldswådor wattenkörning på kanalbankarne är tillåten. 0.. Amar AM om fm gfonpno Feänsa