Article Image
no En annan maga diuwer, om det ant står swenske mån medan westmakterna gös ncaå oberhörda ansträngningar för krigets åns damål och deribland affe nödwändigheten att aforpta Rysslands handel och sjöfart; att på ofwannämnde sått gäcka säwäl deras plan som hela Sweriges sympatier. Om det nu lyockas att under swensk firma göra ryska beställningar och söka förlika wår dyrbara blågula flagga med de ryska färgerna, få år rätta förhållandet få litet förbenligart, ja twärtom så öppet kändt si orten, att det stall ådraga fig meftmat sternas beskicknings uppmärkamhet, och öämcd hela Sweriges bifall, taga samma wåndning fom de bekanta blyeller galtaffärerna förliden sommar. Skulle slika planer omfattas med så hallmänt bifall af Haparandaboarna som nur nu skryter af, så wore hög tid att utwerfa den förändring uti NovemberLÅ traftaterno, att tryska gränsen får sträcka ) sig den lilla biten längre bit om Torneå elf, fom erfordras för att lydliggöra Has parandadoerna under den ryska spiran. En ny indjurning utgär nu härifrän i till bildande af ångfaripgsbolaget, i trotts af Rysswånnernas försök att göra det omintet. Denna inbjudning sträcker sig nu i nhåslet till Sfellefteå, men utesluter ide nägon jwensk sinnad Haparandabo som swill deltaga. Wi hoppas att saken fort: sfarande omfattas med det intresse, utt den ej afstannar, ty planen grundar sig ide på tillfallina förmåner af blockadiillsiåndet utan på den framtida wissheten att suststräckan ifrån Skellefteä till Nedere i Calir, om tj atill Haparanta, omfattar få många flåder, köpingar ochfoltrika landsorter jemte alla Gelliwari-werken med flera bruk oc) Sågwerk, att fraltgods och passagerare aldrig kommer att så tryta, att farmget får gå utan förtjenst, tv då orYternas köpmän och possessionater allmänt lintresjeras deruti, få följer att de wilja gynna ett sädant fartyg framför andra. Att Efellefteå deltager och ingår i ans loppsplatserna, bidrager till desto större trygghet för framgängen, och anlöpandet af def beqwåma hamn (Bockholmen) wålringa uppehåll i turerna på Norre botten. Oaskeligt wore om sakkännare wille öfwerwåga och wid första sammanträdet gi wa tillfänna hwilketdera de anse låmpe ligast skofwelhjul eller propeller — i före ra fallet kan aldrig brånsle sparas och seglen ensamt anlitad wid gynnande wind, ty maschinen måste alltid hällas i gång, men twärtom I det sednare fallet kan bråufle sparas, då propellern antingen kan upploftas, såsom å örlogsfartygen, eller lössläppas få att den föga hindrar fartygets segelfart med strykande wind hwarfårutan propellermachinen medger större lastrum och rigg. J båda fallen bör dock maschinen wara af full kraft, få att resans forigång ide beror af seglens med. werkan. anbringandet of en s. k. bjelpe maschin och beroendet af segelkraften ffutle ansenligt minska kostnaden, men dermed förlorad åter förmonen af jemlighet i forts fomst med de förut befintliga ängfartygen. Under de tider of sommaren då frafts gods såäderut mindre wore för hand, kunde bolaget få jemka fragten för jern, tjär ra och t:äwaror, att sådant gods, fom PY mm -6— alorig tipter i wåra hamuar, kunde fåne Fy das och betäcka omkostnaderna. — — — ) — J Tidningen Swea upplyses, I d itt den förut omtalade, af mag. Viberg IH ippfunna rad-utslutn:ngsmachin icke blott Ifa ompletterar den Sörensenska sättmachiw ien, utan jemwäl utan tillämpning på Im dcnna år afsedd att tjena wid tryckerierna 2: f gamla sloget, för att underlätta fått Iof tingen för hand. är — —5— st — Från Stockholm skrifwes för den I ie 4 d:s: Andra fefreteraren i Kongl. far I Ma inettet, fammarherren friherre Louis Wre-ha e, aftec,te iegår natt såsom kurir till Pa.— 3, såsom det tros med bref och depescher st perwarande legation. — YPetitionen ( T

20 februari 1856, sida 4

Thumbnail