na wid Röda hafwet det andra wid Me delhafwet, och till anlägannig af en eller wå hamnar. — IS. 3 bestämmes konresionstiden till 99 är, rafnade från den dagen, då genomsarten köppnas. Det år sålunda der oktrojerade Hola I get, fom låtit anställa de nu fulländade s undersökningarne. Samfundet hade redan förut skaffat sig upplysning om huru det i sjelfwa werket förhöll sig med Röda hafwets tienlighet för befarande med mera djupgående fare tog. Härom år numera ådagalagt, att Röda hafwet eger ett medeldjup om 150 famnar, på en sträcka genom hela detta hafs längd, om 10 engelska mils bredd. Sjöfarten på Röda hafwet är följakiligen alldeles ebehindrad af grund i farsvatts net. Genom be nu af Samfundets ine geniörer, Stephenson, Talabot, Negrelli, Junker m. fl, anställda afwägningar är utrönt att böjt skillnaden emellan Röda hafwet och Medelhafwet, i stållet för att stiga till 30 fot, år ien ben; sä att nå gra slussar hreie ide behöfwas. Elutlige n hafwa samma ingeniörer, efter mer än 40 upp tagntrelings profiler i Medel hafwet, bestämt en utgångspunkt derstädes för kanalen på öfwer fyra swenska mild afstäånd ifrån Nilens hufwudmynnin. gar oc på tillrätligt djup för de största farlwg; hwarjemte de uttönt att Nilen ide deifwer något flam längre uti Me delhafwet, än bög refjerdedels fwenska mil ifrån utloppet, i fåäljd hwaraf alla muddringar till Naf slammets aflägsnande från tanalmynn: agens grannstap, blifwa helt och hållet öfwerflötiga. Sedan de föåregifna naturhindren emot näsets genomskärning biifwit på deta fått, det ena efter der andra, återfövrioinar de till diktens område, hwarifrän de hår stammade, har fåfom flutföljd af under sölningarne nu föreslagits, att i en rak linie mellan Suz wid Röda hafwet och Tine, i grannskapet of det fordna Pelur sium wid Medelhafwet, gräfwa en farled utan slussar om 27 fots djup och tills räckligt bred för de största fartygs obe hindrade möten på hela sträckan, famt att wid det nya fundets begge mynningar ans ligga rymliga hamnar, med nödiga ber säsiningar till deras och farledens siydd emot fiendtlig öswerrastning. — Man har framförallt i Ostindien intresserat fig för denna plan; och de engelska kapitalister, som förenat sig om dess ulförande, äro samtlige mer efter mindre omedelbara del: egare i britisk.indista handeln efter till och med fiyreljen. För rbindelserna mellan Gus ropa och Indien winna först genom dens na anlåggning den möjligaste snabbhet, fom de efter slutpunkternas afständ funs uppnå medelst kommunifationer till sjös. Annu wid den tiden, då Bonaparte bee fann fig, få till fågande, på förfta ftutios nen till Ostindien, woro dessa förbindelse fer få tröga, art dåwarande generalguvernören lord Wellesley beklagade fig hos britisea ministeren öfwer att han wid en för indo-britiska wäldet få äswentyrlig tidpunkt befann sig i hela sju månader utan underrätteljer från hemlandet. Anns nu för 30 år edan utsatte inwänorne i Caleutta ett ansenligt pris åt den fjöfaps ten, fom alraförst kunde foriffaffa bref ifrån England till Jndien inom 70 Då gar. För 12 är sedan befordrade Gaft Jndia Steam-Company äåndiligen bref denna wäg på 45 dagar, och nu fomma de från London till Calcutta stundom på 25 dagar. Med tillhjelp of den nyss fullåns dade jernwägen emellan Alexandria och Su.; färdas resande samma wäg på 20 dagar, och efter Sueznäsets genomffårs ning beräknas att äfwen waror kunna föras mellan England oc Indien på oms fring samma tid. Hand i hand härmed gå den elektriska telegrafens under; Me diterrancan Telegrar h-Cou:pany tror sig hafwa inom twå är hunnit satta Guropa och sä i blixtsnabb förening med hwarandt Efter öppnandet af fundet emellan Ar Frifa Ad Hiv far men wnget fäm tieg tt ———————-—r———— AA —— — AL — — LL h — q—— VVE