— J Umååbladet för den 6 d:s läses: Öfwer ångskonerten Ellidas förolyckande hafwa wi fått emottaga nedanftående berättelse, hwiken det är wår ffyl: dighet att meddela, allden stund densamma corrigerar flere af wåra föregående upp: gifter om famma händelfe. Efter att bafs wa den 13 Sept. på förmiddagen lossat gods i Umeå, afgick fartyget samma dag något efter El. 1 e. m. derifrån, med de stination till Rathan och hafwande pri vat lots ombord. Winden war då nord lig med halfklar luft och jemn Fub. Klockan 3,30 e. m. pasferades Petlandsskär och fl. 7 e. m. war Fjäderäggs fyr twärs. Winden hade under tiden öfwergått till nordost med tjock efwverdras gen luft famt regn och hård blåft. KA. 8 e. m. pejlades Fjäderäggs fyr rätt i syd och tursen styrdes nord. Omkring samma tid hade winden åter öfwergått till full ostlig med storm och hög sjö. Som mörkret war i högsta grad ogenoms trängligt, kunde fartyget ej återwända in i Westra Qwarken; ej heller kunde sjön hållas i anseende till den swåra ftormen, hwarföre kursen måste fortsättas mot södra inloppet till Rathan, der far tyget beräfnades wara kl. 9 e. m Må gor före denna tid sackades maschinen och lodades på 5 famnars djup, hwarjemte skott losfades. Som det oaktadt intet ledande sken blef synligt från land och då intet land kunde skönjas i det utomordentliga mörkret, lowades nägot under det ytterligare twenne skott aflossades. Omkring en qwart efter 9 warskoddes bränningar i lä, då rodret genast lades ned och maschinen sattes i full gång; men fartyget förmådde ej lowa upp mot ftormen och den höga sjön, utan dref twärs mot bränningarne samt tog efter en fort stund grund. Alla försöf gjor des att få fartyget på flott watten, men utan någon nytta, och efter attfjön bort tagit hyttorna på babordssidan och swårt skadadt hjulhuset (de förstnämnda woro före strandningen illa skadade af sjön) samt wattnet spolade öfwer hela fartyget, sökte besättningen sin räddning, hwilket och ehuru med stor swärighet lyckades dem. En stund efter sedan alla personer från fartyget woro komna i land, lemnade bes fälhafwaren äfwen detsamma kl. half till 1 f. m. den 14:de. En och en half time ma derefter skiljdes förfkeppet jemt med maschinrummet från akterskeppet och far stades upp på klipporna. Wid daggrys ningen befanns fartyget hafwa strandat på östra sidan af Rathaskäret, några få 2