(befrielse, uniwiljen dlott ywarten Jlels va strida eller tislåta dem att strida derför. Ni önfsken då heldre att de bli förtryckta, och nöjen er med att för en timma af ert öfwerflöd svifa en hungrig. kläda en nafen och srösta en olycklig; på samma gång i uppmanen dem att tåligt underkasta sig förtrycket, fom i genera tion på generation skapar millioner bungs riga, nafna och olyckliga menniskor. Men jag fäger er, att om det är er relis gion, är det ej Hans religion, fom war sänd att hela de förkrossade själar, prediko de fångna befrielse oc) förlossa de betungade. Det är ej Hans religion fom lärde of, att 7om jag ån förstode all hemlighet och all kunskap och tade all tro, få att jog kunde försätta berg, och om jag än gåäfwe all min egendom åt de fattiga, och Hade ide kärleken, få wore det mig till intet nyttigt. Ri säger, det är skrifwet: Åra ware Gud i höjden och frid på jorden, och menniskorna en god wilja. Men jag säger er, ev skriftolkning är oriktig. Tex: ten lyder sälunda: Åra ware Gud i höjden, frid vå jorden ät godt wiljande menniskor. (Gloria in excelsis Deo, et pax in terra hominibus bone voluntatis.) En lära om fred till hwarje rris och frig under inga wilfor är god wilja åt ondt wiljande menniskor oc) ond wis ja åt godt wiljande menniskor. Hysen wälwilja mot alla menniskor, men när j fen ulfwarne uppsluka det ena fåret efter det andra — om j då likgiltigt åsen det eder sörskansen er bas fom er beqwäma tryngghet elier bafom er goda wilja emot alla — bakom edra wålönskningar oh edra böner — oc låten ulfwarne drifwa sitt svel och uvv. manen andra att likeledes tilläta det. — nå wäl, då säger jag er, att er fred är orättfärdighet och er religion ej frifters dom. Jag uppmauar er att wara kärlekofulla mot de rättsinniga, mot de orättfärdiga, mot de förtryckta, emot förtryda: ren, mot fåren, mot ulfwarne mot menft. ligheten med ett ord, och ej mot några krönta röfware och menediga mördare, Jag uppmanar er att älska er nästa, nationerna. Jag uppmanar er ott älska meniffornas moraliska wärdighet, att ej älska det flyende ögonblickets beqwämligheter och lugna sysselsättningar, utan er egen oc främmande nationers waraktiga wil färd. Patriotismen är medborgardygdens, filantropien samfundsdygdens, och rättwisan den politiska dygdens ädlaste källa. Kristna religionen förenar dem alla, emedan den är kärlelen. Men ;j funnen gifva all er egendom åt de Fat. tiga och ändå ej hafwa kärleken, säger Herren. Förmån despoterna att gifwa wika för rättwisa och billighet, utan att twin: ga dem med wapenmakf, och ni skolen blifwa wälsignade. Men då ni ej funs nen det, prediken ej strafflöshet för tys rannerna genom att uttala fördömelse öfwer nödwändiga krig. Ty desfa saker måste först ffe, säger Herren; få länge förtryck finnes, mäste krig fin: nas, eller i annat fall skola tyrannerna, befriade frän all fruktan för motstånd, med tillhjjep af swärdet snart bringa hela menskligheten för beständigt i fame wa tillsännd fom det hwari en boffapes hjord eller färskock befinner fig, — nej, till ett wärre; ty det är bättre att wara ett oskäligt djur än menniska och ej få wara fri. Sedan förtryck och tyranni blifwit undanröjda från jorden, då fom: mer ändan på desfa ting fom först måfte ffer. Fria nationer funna ingå) på upprättandet af en skiljedomstol. Ty. ranner ywarfen wilja eller funna det. De herrska med swärdet. De mäste bes l. kämvas med swärdet. eljest skall ordet ) fred utplänas från framtidens anna