Article Image
Hvarjehanda. Engelska annonser. Om man kastar en blick på en engelsk och t. ex. en fransk eller tysk tidning skall man genast märka en stor olihhet i annonser. På kontinenten söker man fästa uppmärksamheten genom så stora bokstäfver som möjligt, och ofta upplager en annons en hel sida. I de engelska tidningarna deremot är allt lika, med en stor initialbokstaf i början af hvarje annons, samt för öfrigt en fin och liten stil. Det är ett slags hedersak för de engelska tidningarna att bibehålla denna princip, hvarvid de för öfrigt ha vant allmänheten, och de tillåta inga undantag härifrån. De annonserande tillgripa derföre en annan utväg för att göra sig bemärkta; de upprepa annonsen efter hvarandra fem, tio, tjugo gånger, allt efter omständigheterna. I ÅTimesför den 18 Juni har en person öfverträffat alla konkurenter i delta hänseende. Han har uppfunnit en ny gunga, som han kallar Krial Chair, hvars förtjenster han högeligen prisar, emedan hvarje barn kan dermed gunga sig sjelf utan ringaste fara. Och annonsen härom, som endast upptager sex petilrader, har han upprepat 150 gånger efter hvarandra, hvarförutan han i tio något kortare annonser upprepar namnet och sin adress. De 160 annonserna upptaga tre och en half långa spaller i Times och kosta minst 100 pd. st. Men han kan också med säkerhet lita på, att hans annons blifvit läst och omtalad.

7 juli 1866, sida 4

Thumbnail