tglighet för underwisning; den, fom twingas till skolan, blir alltid mycket fwår att bibringa unders visning. Så har det helt naturligt warit, och man funde hafwa wäntat fig det. Nu emellertid, jedan twenne årtionden gått öfwer den nya inftitutionen, torde man hafma rätt att fordra mera beretwilligs het från be skolgängsskyldiges och deras målsmäns fida. Den, som jjelf i någon mån erfarit be stora fördelarne af att ega kunskap, fan wäl ide gerna blunda derför eller hafwa hierta att beröfwa sina barn renna fördel. Kristendomskunslapen är den bästa lotten; och hwem bar icke mir framskriden ålrer ofta på tet områret ftörvat de ljuftigaste fruf ter af hwad barnauntermisninger utsätt? Behöfwes ide t. ex. rälneläran nu tillämpas i de enktafte förhällanren? År vet ide nödwänrigt för hwar och en att funna strifwa och behandla sitt modersnål utan alltför misslerante feiaktighet? Det är väl rod ingen, fom ide understundom behöfwer frifwa ett bref eller dylikt. Hwem är wäl så ins fräntt, att han ide har sina funderingar:om, huru werltren kan hafwa warit före ens egen tid; eller hwem funderar ide på, huru ret månde fe ut utom de gränsor, dem man aldrig sjelf öfwerstigit? Det wäcker hos ett undrande barn ven mest lisliga till frersställelje, när dessa spörjomäl blifwa beswarade genom historiens och geografiens elementer. Här bafwa wi också grundelementerna till biltning för ret allmänna lifwet, en bildning, fom, der ten i ungdomen inhemtas och i ålvern bibehålles och rifs fas mer en tänkante menniskas erfarenhet, ingalunda behöfwer förattligt kallas halfbiltning. Folkstolans biltningsgrat är nödig för mår all: moge, på bet att ren må funna uppfylla nya fors tringar på rensamma i politistt afseende. Den är litka nödwäntig för det dagliga lifwet. Den skall stärka och höja wärt folt i politiskt, i sedligt, iefonomistt asscende genom fin helsosamma inwerkan på hwarje person, fom kommer i åtnjutande af dens famma. Men vå må ten behantlas icke med mifz troenre eller farakt; ten måste omhuldas och flitiat begagnas. Från samhällets höjrer egnas denna sak en liflig uppmärksamhet. Tet begäres blott att de, hwilkas förrel vet gäller, ide skola med likgiltighet stöta ifrån fig hwad samhället bjuder dem. Med det wiiforet Har wårt folt en stor framtid i och genom ren fig mer utwecktande foltunderwisnins gen. AA äee D