Heljingborg. Kommnnalt. Wid flera föregående tillfällen hafwa wi sysselsatt of med den ur alla fonpunts ter få wigtiga frågan om iståndsättandet af norra stranden, och sednast i sammanhang med löjtnant Gagners, på ren nya kartan öfwer staden upptagna förslag till utfyllning af bugten emellan Hallarne och norra hamnarmens första knä. Wi weta wäl, att de fleste ryggade tillbaka för de stora kostnader, som ansågos wara erforterliga för utförantet af löjtnant Gagners förslag, hwilket afsåg att bereda utrymme för en hel stadsdel med breda gator och alleer, och då wi nu återkomma till detta ämne, så är tet icke i ändamål att förorda nägot annat än hwad wi anse ögonblicket onnigängligen kräfwa. Drätseltammaren har upptagit denna fräga och hänwisat den till förberedning Åt en kommitte, bes stående af den settion inom kammaren, fom har öfwerinseendet öfwer allmänna arbeten å stadens gator och wägar, samt af stadsingeniören, löjtnant Gagner. Bi uppdrag af ve öfriga kommitterade har denne fervare utarbetat ett betänkande, för hwilket wi i torthet wilja redogöra. Löjtnant Gagner föreslår anläggandet af en 22 fot bred gata met trottoir af 10 bredd, löpande från hamnplanen till öryggare Grönwalls tomt midtför wägen till Pelsan, utgörande en sträcka saf 1,750 fot. Denna gata skulle komma att bilsa en vel af ven stora boulevard, sow finnes upptagen i förslaget till reglering af den blijwande glacin emels lan Hallarne oc) hamnarmen, hwilten tillswidare tillhör te fromma önskningarnes område menu utan twifwel förr eller sernare torde med bjudande nörwändighet fordra fin renlisation. Denna boulevard skulle komma att bestå af 1:o) trottoir med körbana; 2:o) allse: 3:o) spårwäg; 4:o) allee och 5:o) trottoir med törbana. För anläggningen af ifrägawarande körbana mer trottoir framlägges i betänkandet twenne alternas tiva förslag: tels en makadamiserad chaussse, dels en med manlig fåltsten belagd gata, och af dessa anbefalles obetingatt den fernare såsom bäre billi gare att anlänga och mindre tyr att underhalla samt waraktigare. J kanten mot sjön skulle anbringas en s. k. strandskoning, bestående af pålning med pålagda hammarband, försedda med beklädnad af 11,7 bräder, till skydd mot stigande watten och sjöns brytningar. Denna skrandskoning skulle wid successiva utfyllningar funna upptagag och ytter mera begagnas. J tostnarsförslaget finnes anläggs ningskostnaden för en gata upptagen till 7,216 rdr och för en cMausfee till 8,035 rdr. DÅ dvätfelfammaren enhälligt förordat förflaJet om en gatas anläggning och frägan alltså snart förekommer hos stadsfullmägtige till afgörande, kola wi äterkomma till densamma.