Article Image
intill FH. 10 e. m., då ett temligen ytm förråd erhållits. Följande dag fl. 5 f. lättas des änyo; och, fastän en stund uppehållna af stark regntjocka, passerades Cap Froward kl. 9 f. m., hwarefter kursen åter kom att bära nordwart hän. I anseende till hård motwind ankrade jag med ångs korvetten kl. half 3 uti Fortescue Bay, som är att anse fom yttre redd ttll Port Gallant. Start storm af west oh westnerdwest med härda regnoch fallbyar nödgade mig att qwarstanna här ända till ven 31 Januari kl. 2 e. m., vå färden ånyo fortsattes och, ehuru med fwärighet, Boya Bay uppnåddes, rer ångkorvetten ankrade tl. 7 e. m. Unter miftanvet i Fortescue Bay hare wi ven sällsynta förmånen att få skåra och göra befantskap med ett sällskap Elrsländare (Päscheräher), hwilta till ett antal af 16 personer, inberäknadt qwinnor och barn, kommo öfwer från Carl ven 1:stes O, uti tvenne elänriga, dels af hudar, dels af trä jammanfogate, båtar Dessa usla warelfer woro oaktadt földen alldeles nakna, med undans tag af ett stycke skinn af guanaco eller skäl, som war kastartt öfwer skuldrorna, men fom lemnade brösst och mage ebetäckta. Wid besöf ombord dlefs wo Pre temligen fullständigt beklädda, och DÅ de woro i högsta behof af föra lät jag utvela till vem brör och salt fläsk, hwilket med största glupskhet förtärtes. Uti Boya Bay qwarlåg ånakorvetten till ten 1 Februari tl. 2 e. m., tå wärerleken blef något lättre och tillät mig fortsätta resan, ehuru med fara att hwarje ögonblick nörgas wända om. Oaltart ren of swära regnbyar åtföljra hårdt bläsante nordwestwinden uppnaddes dock mer ebbens tillhjelp Plava Pravda, ver ångkorvetten ankrade El. 8 e. m. Son fregatten Engenie under dess pad: sage genom Magelhaens sund år 1852 äfwen war till ankars uti Boya Bay och wid afgången derifrån begagnare en, af hwarken kort eller beffrifningar angijwen, farted emellan den s. k. stora Bova-ön och de wester om liggante skären, få begagnade jag uppehället på stället att noga upploda och undersöka denna farled, hwilken befanns alldes les ren och djup nog förre största fartyg, hwar jemte gjorv undersökning efter min förmodan wwifart, att äfwen emellan re nämnta skären och fusten af Corrova halfön fanns en jarled med djup varierande emellan 5 och 10 famnar, men som dock icke ntan nödfall bör mäljas i anscende till ven myckenhet. sjöaräs eller s. -IKelp som rer före finnes. Äfwen uti Playa Prara måste ångforvets ten, i anjeende till den swåra wäterleken, ligga öfwer, och först ven 3 Februari kl. 10 f. m. tunde jag åter fortsätta wägen, ehuru med äfwentyr att nörgas wända om: men efter en härd kamp hare wi kl. 9 e. m. Cap Pillar, wid sundets westliga mynning, twärs sie stodo ut till sjäs under änga till kl. 2 f. m. påföljande dag, tå jag ansåg fors vetten wara tillräckligt till sjös för att kunna rera sig mör segel enbart. Det torre här wara på sitt ställe anmärfa, att under passagen genom fundet war vet, mer untantag af ten 28 Januari, ständigt storm eller minit 2a 3-refwad maärsjegelsÄntic af motwind, emot hwilken intet segelfartyg finnat flå sig upp; och äfwen för ett ångfartyg sårant fom Vejle hare vet ide kunnat ske så relativt hastigt, fom ret gjorre; om jag ej tagit till regel att cj gå unter wåg utan att wara gynnad af tidwattnet, och ankra få fort möjligt war, rå det fom emot. Hela ten wäglängd, jam tiuryggatadce under ånga, utgjorte 416 minuter på en tid af 67 ha timma, hwilket gör en merelfart af 6,2 top. Kort efter tet jag lemnat fundet och släckt af uti mastinen uppstod plötsligt en swår storm af west a west svodwest mer en förfärligt bög sjö. Kowettens belägenhet mar nu ganska betänklig, näre lä kust, med wind, ström och jjöhäfnina fättante nära rätt emot densamma; men med bottenrefnatt stormärssegel, gaffelfock och gaffelapa bots ä gemaf samt refwad stagfock och stormmesan — 1 jenelarea, fom under dylika emstänrigheter vttrs få fartyg knnnat bära — lunde jag stå syd i jur till oft hän i behåll, hwilket bar ut från kuften få att jag fick sjörum. Ångkorretten är ingen snällseglare och är ide lämplia för fryussnina I tränaa farwatten men Hen

24 april 1866, sida 3

Thumbnail