Article Image
sent yr tafla, fom trattens oändliga grägula fandz pu yta erbjuder. Då jag med jernbanan flög från detta min ve 1 sas syrligaste mål, war jag långt ifrån att ana, att jag till ressällskap möjligen hare den hemskta gäft, fom, hemförd från Metta med pilgrimmer, af hwilka en och annan redan nu börjate anlända, några dagar terefter gaf fin törsbringande när waro tilltånna i Alexandria. Af ven, wisserligen endast ofulltändiga bild, som jag med bättre wilja än förmäga försökt att gifwa af kanalanläggningen, hoppas jag emellertid, att man erhållit ett liinande intryck som ret jag erfor unter min rosa på Jsthmus, nemligen att ofantligt mycket redan är uträttatt. Ått en intis rett, segelbar förbindelse retan ir åstadtommen, är obeftridligt och att densamma genomt lämplig oms wärtnad alltjemt framgent fan begagnas, bör icke wara föremål för twifwel. Huru mycket, som res dan är utfördt och huru mycket fom ännn åäterstår fan omöjligen afgöras genom en blott öfwerblick, men jag antager, stödjante mig wid ten evfarens het jag kan ega om rylikarting, att tanaten, i eu lighet med hwad re om de återstående arbetena med solida entreprenörer afstutate tontratterna förbinda fan ntföras i öfwerensstämmetlse med pla nen mder loppet af 3—4 År. Konpaniets ekonemiska ställning fall wara myc? fet god. Genom en ned den egyptista regeringen afslutad, på kejsar Napoleons skiljedom grundad öfwerenstommelse erhåller sompaniet c. 160 mill. vor fom ersättning för färstwattenstanalen, hrvilz fen tillfaller den egyptista regeringen jemte rättig heten till te landfirädor, fom genom önverfuns ning funna göras fruttbara, hwarjemte kompaniet afstär från dun kentiugent af 20,000 arbetare, hwilfen regeringen slulle tillhandahalla. En lite nande summa hate bliswit anwänd Hå redan ut: förda arbeten, då jag anlänte fill Egypten; alltså disponerade man wid samma tid hela ret uTfprungs liga anlänggningstapitalet på 200 mill fr. När slutligen sanalen en gång blir särdig, upps siår naturligtwis ten wigtiga frågan, om infoms sten af trafifen skall blifwa så ftor, fom man pås räfnat. Enligt koncessionen har tompaniet rätt att uppbära högst 10 fr. pr tonneau af hwarje passerande skepp, eller ce. 14 rör pr kommersläst. Derefter har man beräknat en ungefärlig ärlig inkomst af 30 mill. fr. Till förräntning af an: läggningskapitalet, 200 mill. fr. med 5 procent, måste aftragas 10 mill., alltså äterstå till fanas leuns vimagthållande, till aministratien samt till uttelmiug bland atticegarne m. m., den betycliga summan of 20 mill. fr. Autages nu, att man i stället för 10 fr. pr tonnean läter sig nöja med Hälften, alltså 5 fr. stulle tanalen ärligen pasfes ras af 6 mill. tonneaux eller 3 mill. fommerskas ster, hwillet, förveladr med 100 kommersläster pr slepp, representerar 30,000 sfepp. Huruwira ett så stort antal fartyg ärligen stola begagna fanns len, iv temligen swårt att förutse, men jag will doc ned afscende härpå anmärka, att om man fan förutsätta, att trafiken emelsan vet af Europas folfrikaste länder omtransade Medcelhafwet och TE indiska farwattnen ärllita stor fom ven, fom går genom Eresund, få är sunnolitheten af det bevaätnade resultatet ide ringa, tv, efter hwad jag sett uppgifwas, passeras Helsingör årligen of omtring 30,000 fartyg. Våt eckså wara, att inlomstsiffran ide genast uppnås, få arv det dock all sanuolithet för, att den med åren tillochmed stall öfwerstkridas. Härför ta: lar det faftum, att medan Örefundstullen för nås got öfwer 100 år sedan endast uppgick till c. 1,200,000 vor, få war ten, då aflösningen egde rum, ett par millioner.

13 oktober 1865, sida 4

Thumbnail