Femte Allmänua Oe Foliskolcläraremötet i Gefle. Wid tet follskoleläraremöte, fom kommer att hållas i Gefle den 25, 26, 27 Juli detta år, skola följande frågor diskuteras: 1. Kan tet uti togmatiska läroböcker begagnade framställningssättet med lärostycken utan frågor och swar wara att uti en barnastivobof i Christendom föredraga framför det katechetiska? 2. a) På hwilket underwisningsstadium och i hwilken ordning böra de ämnen, fom, ens ligt Folkffole-ftadgan, ide ingå i mini mum, uti läseordningen upptagas? b) Bör något eller några af dessa ämnen företräreswis framhållas, eller huru böra de fördelas? c) Huru böra de särskilda läroämnena, med hänsyn till folkskolans uppgift och ända mål, wid underwisningen behandlas? 3. Hwilka äro de bästa utaf de nu tillgängliga läroböckerna i de särskilda ämnena? 4. Har den s. k. ljudmethoden wid nybegtynnnas res underwisning något företräte framför de hit: tills brukliga ftafningssmethorerua, och, i sådant fall, hwilka äro dess fördelar? 5. Anses de tre betygs-uttryd, hwilka äro före skrifna, de lämpligaste? 6 Wore det af wigt, att särskilda läroanstalter anordnades för bildande af Småffole-lirare, eller fan det anses tillräckligt, att tessa lärare genomgå en praftiff kurs i någon folkskola? 7. Har tillämpningen af Kongl. Maj:ts Civkulär till Domkapitlen af den 22 April 1864, mom. 5, att ide något lärostycke föresättes folkskolans lärjungar till arbete på egen hand, fom ide förut blifwit af läraren med rem genomgånget och för flaradt, framkallat några olägenheter, fom, under nuwarande förhållanden, ide funna afhjelpas: 8. Wore det mera änvamålsenligt, att i folkffolan läsa endast förmiddagarne? 9. Anses underwisningen i Söndagsskolan wara ett åliggande, som tillkommer Skollärare? 10. ÖHwad fan widare wara att göra i i och för pensionsfrågans lyckliga lösning? 11. Finnes skäl för handen att söka ändring i nuwarande bestämmelser om skyldighet för sökande till lärarebefattning mid folkskola att aflägga Kifes prof?