Article Image
Helsingborg den 23 Auni. Wi omnämnde i Tisdags, att K. M:t påbudit en sammankomst af rektorerna wid rikets högre elementarlärowert, i ändamål att öfwerlägga om den praktiska tillämpningen af de temligen genom gripande förändringar i lärowerksstadgan af den 29:de Januari 1859, fom blifwit widtagna genom en den 12:te Maj detta år utkommen kongl. fungörelse. Jnitiativet till denna modisfikation af den nu gällante lärowerkoftadgan gafs fom bekant af stänrerna mid sernaste rilsmötet, i ret be ingingo till K. M:t med hemställan dels om inskränkning i te föreskrifna turjerna, dels om fåstställandet aj ett profår fåfour kompetenswiltor för erhillande af ordinarie lärarebefattning, tels om gretiskz fprå kets upphörande att wara obligatosistt läroämae på den lärda linien. Man har med spändt in t:esse emotsett, hwad K. M:t med anledning af renna hemställan skulle besluta. Det nummer af Författningssamlingen, fom innehåller ven kongl. förordningen, har ännu icke anländt hit, men af Posttitningen erjar man ett sammandrag af huf: wudpunkterna. Det heter nemligen att Tyska yråket, på sätt komiterade för granskning af 1856 års läroverksstadga föreslagit. inträder såsom undervisningsämne redan i första klassen; att Grekiska språkets läsning icke tager sin början förr än i 5:1e klassen; att således under de 5 första åren af skoltiden på den klassiska linien, hvarest hufvudsakligen någon öfveransträngning anses hafva egt rum, icke något nytt språk inträder i undervisningen förr än läsniugen at det närmast förut påbörjade språket redan 2:ne år tortgått; att yngling på Elementarläroverks klassiska linie, som befinnes icke utan svärigbhet kunna följa undervisningen, kan på vederbörande målsmans framställning och sedan Läroverks-kollegium yttrande afgifvit, af Eforus erhålla befrielse från läsningen af det Grekiska språket; att lärokurserna i flera ämnen blifvit dels olika fördelade på de särskilda klasserna, dels i några icke obetydligt minskade; att undervisningen inom hvardera af Elementarläroverkets två nedersta klasser, skall, der icke särskilda omständigheter föranleda undantag, bestridas af en enda, samt inom de två följande klasserna af bögst fyra lärare; att efter två timmars fortsatt arbete på lärorummet, minst en timmas uppehåll skall göras i undervisningen. såvida derefter följa ytterligare två lärotimmar, samt att, då tre lärotimmar följa på hvarandra, såvål före deras början som efter deras slut, minst två timmars ledighet skall vara lärjungarna lemnad; att lärare i de ämnen, hvilka ega ett närmare ömsesidigt sammanhang, böra tid efter annan med bvarandra samråda om ett i möjligaste måtto liksormigt sätt att behandla dessa läroämnen; egande Rektor att vid sådana örverläggningar närvara och i dem deltaga, då han för godt finner; samt att sökande till läraresyssla vid Elementarläroverk skall, jemte fullgörande af ötriga stadgade kompetensvilkor, hafva förvärtvat öfning och erfarenhet i lärarekallet genom att minst ett år vid något högre Elementarläroverk under rektors och vederbörande lärares ledning hafva följt undervisningens gång och deruti sjelf såsom lärare deltagit eller ock kunna styrka sig ega annorledes genom öfning förvärfvad, emot nyssnämnde prof svarande undervisringsskicklighet. I sammanhang härmed har Kongl. Maj:t uti likaledes den 12 näst!. Maj utfärdadt Cirkulär till samtlige Etorsembetena dels erinrat, att den vid läroverksstadgan fogade undervisningsplan, som angi fver läroämnenas fördelning på de särskilda klasserna, Jemlikt Stadgans 19 S. icke är att anse såsom en ovilkorligar bindande föreskrift, dels ock förklarat. att ehuru i sagde undervisningsplan vissa författare inom de klassiska språkens område finnas företrädesvis anvisade, sådant likväl icke hindrar, att andra törfattare, till beskaffenhet och omfång svarande mot de uppgilna, må, med Ephori bifall, i stället för dessa apvändas. Vidare och beträffande sjelfva undervisningssättet

23 juni 1865, sida 2

Thumbnail