cishuset på warfwet i Carlskrona, att komma emellan kanonen oc tanonporten, hwarwid, då kanonen inhalades, hufwudet krossades och döden ögonblickligen följde. (ÖL P.) — Kolos. En mölnaredräng har sistlidne Thorsdags morgon sunnits liggande död i sin säng inom egendomen ur 6 Polisgränd i Adolf Fredrils församling i Stockholm. Den aflidne hade aftonen förut eldat i rummet med cokes och derwid warit nog osföriigtig att skjuta fpjels let. Jemte honom lag en kamrat, som war nära att deta samma öde, men som lvuckligtwis tidigt på morgonen blef förd ut ur rummet och föremål för lämpliga atgärder till hans mwederfaende. Dennes sanslöshet fortfor dock ett helt dygu, innan han gaf nagra tydligare teden till lif. — Bomullsodlingeu på Sicilien har sedan 2 är tillwåxrt betydligt i distriktet Ferra-Nomwa; den har blifwit för landet en wertlig fälla till rikedom och skapat en ny oc) inkomstgifwande indnstrigren. Man uppskattar fförden 1363 till 1,269,1472 kilogr., hwilta blifwit under egen flag: ga transporterade till Neapel, Genna, Messina och Malta, för att widare befordras till Frantrike och England. — Weteuskaplig resa. Den för fin rike dom och sitt intresse för arkeologien bekante here tigen de Luynes har i Tonlon låtit bygga en liten ångkanonbåt, fom fan söndertagas och Hops fättas och med hwilken han ämnar begifiwa fig ut vå resa. Han skall först beföfa de märks wärdigaste punkterna utmed medelharskusterna, derefter låta föra sitt fartyg från Syrien öfwer Jndcens höjder till Döda hafwet för att der annälla wetenskapliga undersötningar. Derfrån återwänder han till Medelhafwet samt begifwer sig in i Swarta hafwet oc Azowska sjön, går uppför Don och sedan utför Wolga till Xaspiska bafwet. Derifrån stola fartyget och def passagerare föras på kameler till Miojul, hwarifrån hertigen begifwer fig att unders söka Euphrats oc Tigris lopp och tujter. Elutligen äterwänder fartyget genom Persiska och Arabiska wikarne och Suezkanalen, fom rilldef bör wara tillräcklig färdig ätminstone för ett fartyg) fom färdas på land, och in i Medelhars wet. Alla nödiga förberedelfer till denna nya argonautiska färd äro widtagna. Fartyget oli wara ett werkligt mästerstycke i fasthet od) bor qwämlighet. Det består af owanligt fint och noggrannt utarbetade numrerade och fammans strufwade delar, fom inom 24 timmar funna söndertagas och åter hopsättas. — ZJenwägsäfwentyr. I Göteborgsposten berättas: Ett äldre fruntimmer som warit i Sköfde, samt medföljde blandade tåget uppåt för att komma till sitt hem fann, efter Några minnters bortowaro, dörren till den fnpå hwari hon förut futit oh deri hon Hade fina safer förwarade stängd. Signalpipan hade wisserligen lindit, men tåget war ej ännu jatt i gång. Beslutsamt ställde fig fruntimret på fots iteget, fattade tag i fönsterkarmarna (fönsterna woro uppdragna) och ropade: War god släpp in mig?. Men konduktören, fom war en mins dre artig kavaljer, befallte henne att stiga ner odd mille på intet wis infläppa henne i fuven. De i magnen befintliga resande, hwilka ömmar de för fin olyckliga fupdfamrat, kridkrade dock att fruntimret siulle med, hwarpå de hastigt och lustigt indrogo henne genom det öppna fönstret, jå att hon utan skada återkom till sin förra plats. T revert