3 rå — Mielgsingborg. — Wid det sammanträde, fom hölls å feftis vitets-salen i Landstrona den 30 dennes, inför K. Befallningshafwande i Malmöhus län med dircttionerna för jernwägsalktiebolagen Lands krona—Eslöf och Helsingdorg —Landskrona — Eslöf, för att bereda frågan om bolagens förs ening till följande dagens bolagsstämma, afflutade, enligt deröfwer fördt protokoll, direftios nerna, på förslag af herr löjtnant Segebaden, att, såwidt på dem beror, antaga och i öfrigt till K. Befallningshafwande hemställa de i nes danstående punkter upptagne bestämmelser: 1:o Landskronabolaget werkställer byggnaden of jerubanan från Landslrona till Eslöf. Hel fingborgsbolaget utförer banbyggnaden emellan Deljingborg och en anknytningspunkt å förjte nämnda bana wid Arup eller Billeberga. Samma byggnadssätt bör följas å båda bas norna. 2:o Sedan de båda banorna äro färdiga, skola de ställas under en gemenfaom adminiftras tion, utjedd af de båda bolagens direktioner och sammansatt of lika många personer från hmwardera bolaget. 3:o Aj det utaf Rikets Ständer bewiljade t itslånebidrag till dessa banor skola 1,200,000 Rdr tilldelas Landskronabolaget och 1,100,000 Ror YÅmt Helsingborgsbolaget 4:o De båda bolagens deltagande i banornas underhåll och den winst och förlust som wid deras trafiferande fon nppstå, bestämmas efter de båda bansträckningarnes längd. 5:o Stationen wid anknytningspunkten och erforderlig trafif-materiel skola äfwen bekostas efter sistnämnde grund. 6:o Bolagens inbördes förhållande skola närs mare bestämutas genom ett kontrakt fom Dis rektionerna upprätta, med iakttagande deraf att hwartdera bolaget, såsom egare till den bandel, som af detsamma utföres, answarar för alla de förbindelsers fullgörande, fom för erhållande aj andel i ftatslånebidraget blifwa erforderlige. Wid den till följande dagen, eller den 31 Oftober, utlysta extra bolagsstämma öppnade hr landshöfding v. Troil sammankomsten, med den omsorgsfulla förklaringen, att ide nu skulle når got definitift beslut fattas, utan endast frågorna distuteras och sedan bolagsdirektionerna, hwar för fig, om ärendet öfwerlägga, och först derefter afgörande yttra fig om de fer punkterna. Härefter uppläste hr landshöfdingen de ofmannämnde fer punkterna. Det war egentligen den 1:fta, 3:dje och 6:te punkten fom föranledde någon diskussion. J diskussionen deltogo: borgmästare Ödmansson, ordförande i direktionen för Landskrona — Sslöf-bolaget, kammarherre Trolle, grofhandlanderne Nees och Trauchell, löjtnant v. Sege baden och åboen Hans Nilsson i Herslöf, Hans en samt Swen Swensson från Håftensöf; a på Förste hofjägmästaren Tornerhjelm, ordfö rande för Helsingborgs —Landskrona— Eslöfsbolaget, doltor Stenkula och kapten Toll. J första punktens första afdelning war man nära nog allmänt af den tanken, att det wore fördelaktigast hwardera bolaget byggde fin bana: bandskrona till Eslöf, samt Helsingborg till nås jon anslutxingspunkt wid Arup eller Billebers Ja. Med hänseende till 1:sta punktens ans