Article Image
Swenska Läraremötet i Göteborg. (Forts.) Programmets 57:de fråga, hwikkan lyder jå lunda: Borde man cg wio9 underwisning i de färs filda sprolen mera än fom t.ttins ffett efter sträfwa en gemensam terminologi och gemene jamma definitioner of de allmänna grammatis ffa begreppen? — beswarades af seltionen med ja. Man borde wid lärowertet lemna en kort underwisning i en jemförande (comparativ) språklära. — Bnatinska terminologien borde bibehållas, men derjemte afwen wigt läggas wid den swenska. Genom den homogeneitet, som pa detta fält kunde ästadkommas, stulle man äfwen bidraga till att undanrödja lärjungarnes öfver: anstrångning. Ufwerläggningen af denna frå ga slulle mid settionens nästa sammantråde jörefomma. Rettor Alander, referent för historiska oh geo grafiska sektionens arbeten, gjorde en framstallning af desamma. Öfwerläggningsämnet hade warit 61:sta frå gan af programmet: Huruwida historien och geografien hade blifwit medeljt nu föreskrifna läsordning tillräckligt tillgodosedda inom eler mentarlärowerkets mellersta tlasser? Denna fraga beswarades jatande. Sedan rettor Alander afslutat sitt referat, framställde ordföranden till allmänt öfwerläggningsamne 19:de frågan of programmet, angä ende orsaken till de tlagomål fom yttras öfwer att elementarlärowerkens lärjungar öfwerans strängas. veltor Wallander, rektor Sommelius, magi ster Hedlund, expedition sekreteraren Nordwall, gen. major Hazelius yttrade jig för utt öfwer anstrangning werlligen egde rum; medan ads junften Strömberg, rektor Brodin, rettor Alander, leltor Björling deremot woro mer och mindre för en motfatt åsigt, eller att lärjuns garna wid elementarlärowerken ide öfmwmeranstrangdes. Lektor Blomstrand wille att man skulle definiera ordet öfweransträngning. Det funnes en fysist och en andlig. Ansäg att den sysiska be rodde på ätslilliga orfafer, fom talaren antydde. Här i Göteborg wore doc alla gossarne frista. ur ynglingen för öfrigt wäl klädd och född uthärdar han wål mycket arbete och litet fömn. — Hwad beträffade skolstadgan wore den blott en anwisning för lärarne, och der öfweranfirängs ning funnes more detta lärarnes skuld. — Antalet af ämnen är nu för stort i de högre Has — —— -—-—— er

30 juni 1863, sida 3

Thumbnail