Article Image
Riksdagen. Jernwägsstriderna fortgå nu fom bäst i Stats: ntskottet. Södra stambanan är redan bestämd. Den 10 förehades endast den Norra ftambas nan. Striderna angående densamma rö. de fig om öster eller wester om Sigtunafjärden, i Pwilz ken senare riktning den blifwit föreslagen af Kgl. M:t. Af prof. Carlsson framställdes ett med lingsförslag, enligt hwilket banan ffulle dragas från Stockholm öfwer Kolhammar (öster om Sigtanafjärden) till öfre Gran (wester om samma fjard), hwilket antogs och hwarför skulle anwifas 4,554,000 rdr med afdrag af den cr propriationskostnad, fom skall sedermera bejtänmas. Dessutom föreslogs att utgå sasom lan 2 of anläggningskostnaden för det bolag, fom tan bildas inom 1864 års slut för anläggandet af en bibana från Kolhammar till Ulpsala, upp: gående till 1,172,041 ror. Angående sammanbiwningen i tockholm af den norra och södra stanbanan, för hwilken agitationen i Stockholm lär wara mycket liflig under frih. Ericssons ledning, har utstottet fattat samma beslut, fom afdelningen framställt, eller att afstyrka det af Kongl. Maj:t härför begärda anslag. Angående nordwestra stambanan Har utffottet beslutat tillstyrka, ctt banan skall dragas från westra stambanan till Christinchamn, att, i händelse norska stortiniget beslutar norffa jerns wägens dragande till riiksgränsen i grannskapet af Eda glasbruk, banan stall dragas från detta ställe till Arwika, samit att till nästa riksdag undersökningar skola ansställas, för utrönande af lämpligaste sträckningen från Arwika till Christinehamn.

18 april 1863, sida 3

Thumbnail