Article Image
Welsingborg. — Det öfwerdådiga lörandet, nemligen mest med arbetswagnar, hwaröfwer ofta klagats i stadens tidningar, har under de sednare dagarne lemnat flera bedröfliga exempel på hmwilfa olydliga följder deraf funna uppkomma. Så har för fort tid sedan en gammal gumma blifwit öfwerkörd och sist i förgårs en flicka från Råå, hwilken blef illa medfaren; detta sista hände midt på dagen, på torget, då, denna gång, hvänne landtboar i stark fart kommo körandes bred: wid hwarandra. Det är godt och wäl, att, då olycka slett, den brottslige befordras tiil näpst; men det more fäkerligen änun bättre om man sökte förekomma att dylika olyckshändelser inz träffade, om t. ex., likasom i Stockholm, bör terna höjdes för sådan wåldsam framfart på stadens gator, och derföre personer instämdes och pliktfälldes, äfwen om ide någon olycka der igenom förwållats. — Förliden Tisdag hade ett fartyg blifwit lastadt i härwarande hamn, men då det skulle utgå stannat i sjelfwa hamnöppningen till hinder för trafikerande; efter mycket arbete att få det loss, kunde det likwäl först i går på mors gonen åter inkomma i hamnen. Om detta är de lastandes fel, att göra fartyg mer djupgå ende genom tyngre lasts intagande i hamnen än som är tjenligt för att få det ut, eller det är en försummelfe med uppmuddringen fom wållat detta, wilja wi ide afgöra, utan endast, på upp: maning, omnämna sjelfwa förhållandet, önfitans de att dylitt måtte blifwa för framtiden föres kommet. Wid samma tillfälle fom fartyget låg i hamn öppningen, passerade ångfartyget Ellida förbi, utan att stanna, fastän wädret mar lugnt och stilla och flera passagerare mid stranden mäns tade, att i båtar få komma ombord på fartys get, och äfwen waror skulle derpå öfwersändas och afhemtas. Man har ansett det minst sagdt anmärkningswärdt, att då om ett fartyg tillfännagifwits att det skall lägga till wid en hamn, detta passerar förbi, oaktadt båtar utsättas för dem fom mille begagna detfamma för fina personer eller fraftgods. dl J PBPofttidn. läses följande officiela avrtikel: Från landssekreteraren i Malmöhus län haf wa, under den 30 oc 21 Mars, på telegrafisk wäg, följande underrättelser ingått: Ett ångfartyg, fom förmodas wara engelskt, ankrade den 30 Mars e. m. å Malmö redd, samt inkom i hamnen i angifwen egenskap af winddrifware kl. omkring 7 e. m. Enligt uppe gift Hade det afgått från London med engelsk be sättning, och war destineradt till obestämd plats wid Öftersjön. Den engelske kaptenen, hwars namn uppgifwes wara Robert Weatherly, hade i Köpenhamn lemnat fartyget, jemte bejättninz gen, utom styrmannen och 2 man, jom till Malmö medföljde. J Köpenhamn, fom anlöps tes, uppgifwes fartyget hafwa fått det råd att styra kosan till Malmö. Det antog der en dansk skeppare, wid namn Grönbeck, samt dansk besättning att föra fartyget till Malmö. Detta ångfartyg har ombord 180 man, enligt uppgift dels ungrare, dels fransmän, förutom 26 offfcerare; befälhafwaren säges wara öfwerste Lapinsti. Fartyget, som medförde wapen, blef förlagdt midt i hamnen med röd flagg, i anjes ende till det ombord warande krutförråd. Wid — ————— —— —

9 april 1863, sida 2

Thumbnail