oppet af dagen, sedan morgonbantåget är afs ånget. J allmänhet, både det ena och det andra, ty ösom det nu är ställdt öfwerligger den först i Malmö öfwer natten och, När den påföljande förs niddag tommit till Köpenhamn, sedermera ders tädes till efterm:s eller aftontåget. Dessutom iv Malmö hamn både tidigare och längre tid tillfrusen än Ystads hamn, som högst sällan, pr medium ej mer än hwart 10:de år, och då ens dast för nagra dagar är stängd af is, egentligen drifis, fom suart stingras, afwensom den i nä fran hwiltet wäder fom helst i mörker fon ans göras, i motjats mot Malmö hamu, fom är jwår att angöra i mörker. Derjemte bör i bes trattande komma, att Swenska Postwertet får i Danskt transitoporto betala ett gansta dyrt be topp. Om detta jammanlägges med omfojtnas den för ängbåts-fjötvansporten dels till Stetin med Postwerkets fartyg, dels till Viidec med Bolags fartyg samt tostnaden för nuwarande angbåtsfart till och från Stralsund, fom i följd af bestämda trattater måste bibehallas, uppstär en så stor utgiftssumma, att det för Postkassan, som af det bestäamda siöportot, för befordran emellan Swenft och Preussist hamn, åtujuter hauften, blifwer en icke obetydlig penaingewinst, åfwen jedan afdrag stett för dagliga ångvåtsz kommunitation emellan Yjtad och Stralsund; och stulle jernwäg mellan Eslöf och Yjtad ej kuuna tillwägabringas på annat fött än genom bidrag från Postwerket, slulle jag ej tweka att i Postwerfets och det allmännas intresse tills styrta sådant bidrag. Wisserligen bör erinras, att sålånge Preussen ej har jernwäg från Strals jund till någon hamuplats pa Rigen, fan pott befordringen a denna wäg ej blifwa jemn året om, emedan inloppsrännan till Stralsund lätt nog och nastan alla år tillfryjer, men det är doc att förmoda, att Preusseu låter bygga jäs dan jernwag till Rägen. Pa grund af detta allt, Were, efter min förs mening, för Postwertet högst förmånligt om Jernwåg emellan Eslöf och Ystad kunde touma till ständ. Det är werkligen swårt att inse, hwad General-Poststyreljeu egentligen menat med of mwanftäende artitel, Jom till sin tantegang iv nes allt anuat an tlar och redig, om icke mes ningen är den, att söta leda uppmarkjamheten från den föreslagna Eslöf—pHelsingoorgsbunan samt utgöra ett organ för wissa Iocalintress jen. Den föter ja mycket som möjligt att be wisa — fastän det lyckas med synnerlig wår righet — de stora fördelar, fom skulle uppstä af en bidana till Ystad, utan att på något jatt inlata jig på frågan om hwad en bivana till Sdcls singoorg stulle tunna astadtomma i jamma äns damål; ja tyckes ignorera den helt och hallet, då den talar om Diligens befordringen mellan Göthedrg och Heljlingoorg. Wi wilja blott för attwisa det besynnerliga i artikeln päpeta det förhllandet, att blott jemförelse är gjord mellan Malmös oh Yitads Hamn — Heljingz borgs hun och veftajfenhet ar med förnam tystnad förbigången — samt den nawa befännelsen att Siraljunds inloppsränna wisserligen bäde lätt och nåftan alla är tillfryser och den goda förhoppningen att Preussen skall anlägga en jernvana till Ågen; — den snart färdiga Köpenhamn—Helsingörs banan har ej blifwit bewärdigad med att ens omnämnas. Att på detta fått bewisa eller söka bewisa en fat, som synes blott förestafwad af enskilta intressen, cj af omsorg för det hela, är ett otacksamt göras mål, och wi tro, att hade General Poststyrelsen welat bewisa en Eslöf—Helsingborgs jernwags fördelar, skulle den hafwa funnit ett gynfams mare fält. — — Förra året uppstod härftädes en tidning, Öresundsbladet, hwarom det ej torde wara öfz werflödigt att meddela allmänheten ett och ans ana -S fynna fålla sitt ottts