Article Image
Stan man hoppas, att inkonsterna af trasiken å Statens jernwägar förmå betäcka drift: och underhålls: kostnaderna? (Slut fr. föreg. ur.) Beträffande församringen och deraf päkalladt ombyte af sliper eller rälernas undertag, så står söant snart för dörren, i den mån fom den em bandelen efter den andra blifwer 8 är gammal, sedan sliperna derå blifwit nedlagda. Med den erfarenhet om inköpspris och nedlågg: ningskostnad, fom redan wunnits, fan numera med såkerhet antagas, att de årliga utgifterna för behöfligt utbyte och sliver på statsbanorna skola högst uppgå till 3000 ror per mil. ESful: le de )ägäende försöfen, att genom slipernas prevarring medelst någon metallösnina under någon wiss längre tid skydda dem mot förrut. nelfe, emna önskade resultater, så måste föres nämnd fostnad naturligtwis förminskas. På De nu sära 25 mils längd för trafif öppnade här afedda hambanorna skulle denna ulgift således komma att uppgå till 75,000 ror ärli: gen. Med samma belopp måste säledes netios behållningen och de deraf beroende infättningars na hos riksgäldskontoret minskas efter nästa och närmast derpå följande år, så wida idke trafiken under tiden, sasom det synes wara skäl att förmoda, wärer med fanuna och förre bes lopp ån det, hwartill utgifterna för slipernas utbyte funna stiga. Underhållet af lofomotiv, vaglagerares och godswagnar både i Malniö och Göteborg år redan få stort, per mil räknadt, fom det äfwen

17 mars 1862, sida 3

Thumbnail